The Pogues

This Is Camping - Real Ones (2003)
Home With the Girls In the Morning - Real Ones (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Gøy på landet!

Liveheltene i Real Ones begir seg ut på platemarkedet. En god unnskyldning for å synge Gøy På Landet og drikke øl i godt lag.

Tekstlinja "Pretty from far / but she's far from pretty" har surret og gått inne i hodet mitt hvor Real Ones har holdt en imaginær fremføring av tittellåta fra Bratislava EP i lengre tid. En djevelsk fengende åpningslåt som gir solskinnsvibber og tilbøyeligheter til begersvinging. Det lukter god gammeldags stundentmoro av Real Ones på Bratislava EP.

Til tross for at dette er første skikkelige utgivelse fra Real Ones har de rukket å få noen år på baken allerede. Åtte år har gått siden gruppa varmet opp for The Pogues i Bergen, og selv om uttrykket fremdeles er preget av tradisjonell musikk er de ikke så hengt opp i sjangerkonvensjoner som våre irske venner. Mandolinen og fiolinen til brødrene Chelsom Vogt styrer uttrykket til en viss grad, men deres tilnærming til låtskriveriet er tydlig mer åpent enn hos andre i samme sjanger.

Bratislava er den beste norske poplåta som har fenget mine ører på aldri så lenge. Jeg kan ikke huske sist jeg var så opp over ørene betatt av en låt, og Bratislava demonstrerer i all sin enkelhet, hvor kraftig god powerpop kan være. Rimene suger (David Chelsom Vogt greier kunststykket å få "Bratislava" til å rime med "lover"), men hva gjør vel det når refrenget er catchy og mandolinen rocker.

Etter de første gjennomøringene var det Bratislava som tok all oppmerksomheten, og det gikk en stund før de to andre låtene på skiva fenget meg. Disse er i den roligere gata, og preges i større grad av både fiolin og mandolin. Den skjøre Cold Days presenterer Ivar Chelsom Vogt som sterk formidler med særpreg, ikke ulik Lars Lillo Stenberg når han gir seg på Neil Youngs låter. Better Than Others følger nært i uttrykk, dog i en noe lystigere innpakking.

Avslutningsvis presenteres en overdose av Bratislava-remikser. Det blir noe i overkant av hva jeg greier å forholde meg til med tre remikser på rekke og rad. Jazzist Martin Horntveth gjør en grei innsats i hans electronica-versjon av låta, mens det i mine ører er Rune Lindbæk som trekker det lengste strået i remikskampen om min oppmerksomhet.

Alt i alt er det Bratislava som er vinneren, og som overbeviser meg om at debutlangspilleren fra Real Ones; This Is Camping, er verdt å sjekke ut når den lanseres senere denne måneden.