Deeper Still
The Vacuum

Genesis

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

In Limbo

Førsteklasses progrock som svinger fra det skjønneste og mest henrivende vakre til de mørkeste og mest skremmende understrømmene i følelsesregisteret.

Hør, hør! Genesis har gjenoppstått med den yngre Peter Gabriel på vokal! Selvfølgelig er det for godt til å være sant, men The Watch utgjør sannsynligvis det nærmeste man kan komme en fullkommen reinkarnasjon.

Dette er en italiensk koalisjon med den glødende Simone Rossetti i spissen. Hans vokal har oppsiktsvekkende likheter med Peter Gabriels varme stemmeprakt, og dette helt uten at det høres ut som om han blir nødt til å anstrenge seg. Den samme Simone Rossetti kan trygt kalles bandets grunnfundament, med hovedansvaret for tekstene, fløytespillet, konseptet, musikken og arrangementene. Men gå ikke i fellen og tro at dette er nok et "rip-off"-band som plagierer i vilden sky. The Watch legger slett ikke skjul på hvor inspirasjonskilden stammer fra, men identitetskjernen er solid som fjell. Alt fra tekster, teknikk, dynamikk og til smådetaljer i de uhyre detaljerte låtarrangementene er uovertruffent. Genesis-atmosfæren fungerer kun som et reisverk for The Watchs egen harmoniske kunstutfoldelse.

Sjelden har jeg kommet over en mer treffende tittel på et album. Det ligger noe magisk i lufta når lyden av Vacuum strømmer ut i rommet, og det føles som om lydbølgene ikke lenger bare består av lyd men også lukt, smak og farge. Jeg opplever å bli sittende stum tilbake, som om det ikke lenger er plass til øvrige lyder når fornemmelsen av myke og varmt forlokkende mellotron-tepper eller rytmiske og progressive basslinjer blander seg med den behagelige og levende vokalen.

Produksjonen er svært velbalansert, og selv om vokalen har en tendens til å "stjele" mye av fokuset når den er på sitt mest intense, undertrykkes ingen av instrumentene. Det ville i så tilfelle vært en skam siden det tekniske nivået er udiskutabelt høyt blant de rutinerte og tydelig engasjerte musikerne. Stemningen varierer forbløffende mye til tross for at identitetsstrengen dirrer inntrengende fra begynnelse til slutt. Det er imponerende at spennet fra det florlette og lekende til de bekmørke og uendelig triste partiene høres så naturlig ut som det gjør.

De massive åpningstaktene på den intense Damage Mode fenger umiddelbart, og etter denne perlen først har trillet i gang er som om høydepunktene ingen ende vil ta. Out of the Land byr på fantastiske og melodiøse keyboardpartier med virkelig flotte overganger, og Shining Bald Heads har skivas desidert sterkeste refreng, med en majestetisk og stolt touch over seg som burde få selveste Arjen Lucassen (hjernen bak bl.a. Ayreon) til å ergre seg av misunnelse. På Goddess blir basslyden herlig fremtredende i lydbildet og samarbeidet mellom bass, trommer og keyboard er enkelt sagt virkelig fremragende. Deeper Still fungerer på sin side som en sårt ladet og lavmælt intro til albumets mørkeste mesterstykke av en låt – The Vacuum.

Men plutselig er det over. De sørgelige og ytterst vakre gitarsoloene har tonet ut (jeg opplever gang på gang at siste halvdel av den belgmørke tittellåta gjør meg blank i øynene) og de 48 fortryllende minuttene har kommet til sin stumme ende. Det er da den overdøvende stillheten som tar over tvinger meg til å trykke på "Play" på nytt. Vacuum er så rørende, vakker og fylt av et så blendende skjær av kvalitet at jeg føler for å aldri gi slipp. Den påtagende Genesis-parallellen forhindrer dessverre The Watch fra å nå toppen på karakterskalaen, uten at det gjør lovprisningen mer ubegrunnet. Vi vet at The Watch neppe ville eksistert uten sin legendariske storebror.