The Murder City Devils
Le Tigre
Life... But How to Live It

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Overskuddsrock

Pretty Girls Make Graves er like friskt som Farris og like tøft som brunt brennevin.

Pretty Girls Make Graves er et relativt nytt band med blant andre bassist Derek Fudesco, som tidligere var å finne i det fantastiske bandet Murder City Devils. Debuten Good Health er utgitt på California punk-labelen Lookout. Men dette er absolutt ikke noe nytt Screeching Weasel eller Green Day. Her kombineres en hardcore innstilling med rock og friskispop.

Good Health består av omtrent like store deler aggresjon og glede, en kombinasjon som er svært forfriskende. Flertallet av låtene har høyt tempo og fullt driv hele veien igjennom. Dette både gnistrer og sprudler i nesten en halvtime, som er skivas lengde. Kombinasjonen av Andrea Zollos stemme og de gjennomtrengende, ofte repeterende, gitarene er utsøkt på sitt beste. Aggro-koringen fra gutta i bandet setter også et særegent preg på låtene.

Det kan ta noe tid å gjøre seg kjent med låtene på Good Health, men etter en stund kommer flere av dem smygende og man får behov for å sette deler av plata på repeat. I mitt tilfelle gjelder dette spesielt The Get Away. Denne kommer jeg til å spille hver sommer i årevis. Et annet høydepunkt er Bring It On Golden Pond med sin mildt sagt korte tekst.

Pretty Girls Make Graves er milevis unna glatt amerikansk standardpunk. Derimot er de flere hakk mer spennende, og gir enormt mye mer motstand (i positiv betydning). Driv og spilleglede er viktige stikkord. Alle låtene har kanskje ikke samme evne til å feste seg. Likevel er dette bandet i stand til å være oppkvikkende og friske. To egenskaper man ikke skal kimse av. Denne plata burde anskaffes av alle med sans for punka rock. Her er det god grunn til å glede seg til fortsettelsen.