[capsule review in English available]

Dead Can Dance
Biosphere

Dorothy’s Victory - Bel Canto (2002)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Ride the Unicorn, indeed!

Fantastisk samler med ekstra godteriskive for de raskeste.

Når vi kommer til samleskiver som skal oppsummere en artists eller et bands karriere er jeg en kravstor jævel. Aller først setter jeg det som et krav at låtene presenteres kronologisk slik at enhver vitende eller uvitende kan danne seg et lineært bilde av den aktuelle artistens musikalske utvikling. Dernest bør artistene selv ha stått for låtvalget, samt at de bør bruke CDens innleggshefte til å utdype låtene med anekdoter vedrørende produksjon og biografiske fakta.

Nå er det klart at mange samlere hadde gått en kommersielt ublid utvikling i møte dersom jeg hadde bestemt gangen i dette segmentet av markedet, men jeg liker nå en gang å kalle meg entusiast og da er det klart at det biografiske elementet er av stor tyngde i mine veininger.

I møte med en surpomp som undertegnede er det derfor godt å få rusket litt opp i dogmene, og er det noe som klarer det så er det nettopp denne samleren fra Bel Canto. Annelis og Nils' plassering av godsakene sine spriker tidsmessig i hytt og gevær, men til min store overraskelse spiller det absolutt ingen trille. Grunnen: Bel Canto har gjennom sine hittil fem utgivelser presentert en formidabel katalog over fantastisk låtmateriale og rekkefølgen de presenteres i her er ypperlig bevisførsel for bandets ekstraordinært talentfulle kombinasjoner av eterisk flyt og kontant groove. Skillelinja mellom "kaldt" og "varmt", som ble markert ved Geir Jenssens (Biosphere) avgang i 1990, viskes bortimot ut av sterke enkeltkomposisjoner som i et samlet hele angir et sterkt soundtrack til årets alle årstider og livets alle faser. Låter som "Paradise" og "Idly I De-ice" fra de i mine ører noe svakere albumene Magic Box og Rush blir her stående fjellstøtt ved siden av monumentale klassikere som "White-Out Conditions", "Waking Will" og ikke minst "Dewy Fields".

En samling av "greatest hits" vil naturligvis alltid appellere ulikt fra person til person, men jeg tror at dette er en kolleksjon alle med et godt øre for Ble Canto vil omfavne. For meg finnes det tre spor på denne samleren som jeg hadde ønsket fjernet - den hysteriske "Spiderdust", den masete "Images" og "Unicorn" som jeg alltid har funnet noe anonym sammenliknet med mye annet snadder i bandets katalog. Jeg savner sterkt "In Zenith" og ikke minst "Birds of Passage", men jeg har gudskjelov klart å være litt tidlig ute og skaffet meg det 10.000 eks. begrensede opplaget som inkluderer en ekstra plate med diverse remixer og livekutt, deriblant sistnevnte klassiker i en bedre liveversjon. Det er i tillegg moro å høre demoversjoner på "White-Out Conditions" og "Baltic Ice-Breaker" fra 1986, men her kunne de gjerne ha slengt inn noen demoer fra tida rundt godskiva Birds of Passage også.

Bonusskiva bør bare være et mål dersom du har et litt over snittet godt forhold til Bel Canto, med andre ord ikke et definitivt must for å få utbytte for grunkene du betaler. Stamsamleren alene er uansett et knallgodt kjøp som vil betale seg inn rikelig som lydfølge til både sol, regn, depresjon, latter, fest og sex.