Bare Egil Band
Kaizers Orchestra

Total Eclipse of the Heart - Hurra Torpedo (2005)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Skranglerock og rørleggersprekk

Du er ikledt pene bein i kveld, kjære. Hurra Torpedo over 50 minutter blir en langdryg affære.

Godt og vel ti år har gått siden Hurra Torpedo fornærmet Lille Lørdags seere med sin hvitevare-rock. Mang en husmor felte nok tårer da de så disse tre ballingene dælje løs på hvitevarer som så avgjort hadde fortjent en bedre skjebne. Undertegnede husker noe motvillig den bulkete komfyren en langhåret Kristopher Schau gradvis tilintetgjorde ved hjelp av velplasserte slag i regionen rundt kokeplatene. Fryseren fungerte som basstromme - og slik låt det også. Ikke akkurat bra, men det hadde sin sjarm. I hvert fall den gangen...

Hurra Torpedo på CD er faktisk en ganske krevende affære for lytteren. Så mye bråk og skrangling har en tendens til å bli slitsomt i lengden, og dermed blir 50 minutter fryktelig lang tid å holde ut. Bandmedlemmenes musikalske bakgrunn tatt i betraktning skulle man tro de greide å legge litt mer arbeid i arrangeringen av låtene sine. Gitaren på for eksempel Britney Spears-coveren(!) Toxic er noe av det simpleste og mest kjedsommelige undertegnede har lånt øre til. Dette er kun de grunnleggende akkordene - intet mer.

Jeg higer etter noe som kan utfordre meg som lytter. Det er lett å forstå at bandet ikke tar dette altfor seriøst. Musikken bærer ikke det fnugg av sjel, og med lavmåls arrangementer og elendig lyd blir dette ei plate du hopper glatt over hvis du er på utkikk etter noe mer enn hvitevareskrangel. En mager trøst er at det er funnet plass til en ny versjon av Bare Egil Bands klassiker Arne.

Jeg regner med det ikke er enkelt å skru og mikse lyd på komfyrer og frysebokser, så der ligger vel hovedgrunnen til at skiva langt fra låter bra. Hvor mikker du opp en vannkoker, for eksempel? Hvordan skrur du equalizer på et vaffeljern? Jeg savner gitaren litt lenger frem i lydbildet, litt mer moderat skrangling fra grytelokkene, og en tanke mer klask i fryserlokket hadde også gjort seg.

Hurra Torpedo blir (forhåpentligvis?) aldri noen bauta i norsk musikkhistorie, men i små doser er bandet grei underholdning.

The Fiery Furnaces - Gallowsbird's Bark

(Rough Trade)