Motorpsycho
The Posies

Ah Choo - Thrush (2003)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Ikke helt unge, men fortsatt lovende

Motorpsycho skal i hvert fall ha kreditt for å ha endret på oppfattelsen av trønderrock-begrepet.

Thrush er et ganske nytt bekjentskap, men medlemmene har lang fartstid innen den norske indiescenen. Denne Trondheims-baserte sekstetten består av musikere fra såpass ulike band som P.I.K.E., The Analogue Orchestra og Hedge Hog. Det høres godt at dette ikke er noviser, både i form av at Lavender er blitt en tight og velspilt EP der det jages etter gode rockemelodier, og med tanke på hvor jevn og helhetlig denne skiva har blitt.

Halvparten av bandet spiller gitar, så her skal det ikke herske særlig tvil om hva som er det sentrale instrumentet. De misbruker ikke plankene til å lage støy, men heller til å legge inn vakre harmonier som følger Thomas Gevings emosjonelle stemme. Til tross for stram produksjon (sammen med Lars Lien på Brygga studios), savnes likevel noen forløsende eller lekende elementer, og Thrush ender opp med et ganske ensidig lydbilde.

Innenfor sitt ganske så fengende melodiske register varierer de likevel noe, mellom pompøse, seige spor (Saturine) og klassisk powerpop (Something In My Heart, Malibu), som minner en del om Motorpsycho (Demon Box) eller Motorpsycho (Let Them Eat Cake). Det sikrer dermed både variasjon, helhet, gode melodier og dyktig fremføring - uten at man som lytter sitter igjen med en voldsom musikalsk opplevelse. De fem låtene sklir pent gjennom hodet, men minner mer om et hopetall av trioer fra Portland på tidlig 90-tall enn et nytt norsk band fra 2001.

Som så altfor mange andre i sin genre mangler fortsatt Thrush sitt eget særpreg, og de klarer ikke å skille seg ut i hopen av gitarelskende band. Med Lavender har de lagt en bra grunnstein. Det må fortsatt en del arbeid til før det blir et hus, men byggeprosessen kan bli morsom å følge.