Minimalisten Richard Youngs presenterer et kaotisk, men vakkert stykke eksperimentell musikk fra annerledesland.

Fair river! in thy bright, clear flow
Of crystal, wandering water,
Thou art an emblem of the glow
Of beauty - the unhidden heart.
-Edgar Allan Poe

Skotten Richard Youngs er tilbake med sitt femte album på Jagjaguwar, River Through Howling Sky. Hva tittelen henviser til skal jeg ikke helt våge meg ut på. Allikevel, når du hører på albumet vil du innse at den er merkelig passende. Youngs' komposisjoner snor seg av gårde som Poes mytiske elv gjennom natta, stormer, og tordenskrall. Musikken hans har alltid vært drømmeaktig, men aldri før har det minnet så mye om et mareritt.

Komposisjonsmessig vender Youngs tilbake til de mer droneaktige elementene han benyttet seg så sterkt av på album som Making Paper (2001). Allikevel er dette noe helt annet. Den hypnotisk repeterende grooven som vi som kjenner til denne artisten fra før har blitt vant til, er bærebjelken, om det er lett plukking på bassen ispedd lett perkusjon, eller om det er den like enkel plukking på den akustiske gitaren. Det som drastisk skiller denne utgivelsen fra de tidligere drone-folk eksperimentene hans er den ekstensive bruken av elgitaren. Det kan virke som om Youngs har plukket opp et par triks fra sin tidligere samarbeidspartner, gitarguruen Makoto Kawabata. Her brukes elgitaren flittig på de mest eksperimentelle måter, den river i musikkens fundamenter, uler, skriker, og skaper de mest foruroligende bølger langs Youngs' musikalske elv.

På noen måter er River Through Howling Sky den logiske videreføringen av Youngs' arbeid på fjorårets Airs of the Ear (2003), men allikevel ble jeg veldig forbauset da jeg satte denne inn i cd-spilleren. Det mest interessante med denne utgivelsen er måten det harmoniske og vakre møter det mørke og kaotiske på en slik måte at det virker som det mest naturlige i verden. Gjennom hele plata brukes bjeller flittig, noe som bringer fram slike bilder som stjerner og sildrende vann på den indre skjermen. Måten elgitaren blir spilt på gir det inntrykk at det hovedsakelig dreier seg om improvisasjon, men allikevel sitter hver tone (og utone) akkurat der den skal. Noen få elektroniske effekter har også fått sin plass på albumet.

River Through Howling Sky har en slik helhet at det er svært vanskelig å trekke fram noe som bedre enn annet, så det skal jeg heller ikke prøve på. Det første sporet kan kanskje skremme bort en del. Fountain of Light (etter å ha hørt den låta skal jeg forøvrig aldri mer gjøre narr av kronprinsesse Märthas lysfontene) som varer drøye åtte minutter har en pulserende bassnote gått gjennom hele låta, akkompagnert av enkel perkusjon og Youngs' melankolske og avbalanserte vokal. Det blir automatisk slik at man ikke følger med på hva han egentlig synger, da stemmen har en slik melodisk prakt i seg selv. Det tredje sporet, Sky Is Upon You, åpner med Youngs som synger på et vis som minner om tradisjonell keltisk folkemusikk. De som måtte håpe at dette blir en tradisjonell melodiøs vise må nok allikevel raskt bite i det sure eplet, da han raskt går over i en eksperimentell lek med gitarene som varer sporet ut. Red Cloud Singular varer i over 24 minutter, og består av en veldig enkel gitarmelodi som gjentar seg om og om igjen stigende og synkende akkompagnert elektrisk gitar og elektroniske effekter. Denne kan nok bli alt for langdryg for mange, men på den annen side; har du kommet så langt vil nok det på ingen måte plage deg.

Youngs har denne gangen skapt ei plate med et tettere lydbilde enn tidligere, selv om det fremdeles er minimalisme man snakker om. Det bør ikke være noen tvil om at dette virkelig er en fantastisk utgivelse innen eksperimentell musikk, men det er absolutt ikke beregnet for alle. Er du allerede en tilhenger av genren er denne plata absolutt verdt å sjekke ut, men ikke forvent å bli frelst ved første gjennomhøring. Ta deg tid, og du vil finne utallige nyanser i River Through Howling Sky. Nyanser som det er umulig å beskrive med ord.