Past Increasing Future Receding

Huntsville

CD (2013) - Hubro / Grappa

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Fraktale romklangsimprovisasjoner i gravkammer

Det er langt fra Huntsville, Alabama til Emanuel Vigelands mausoleum på Slemdal

Huntsville består av gitarist Ivar Grydeland, bassist Tonny Kluften og Ingar Zach på perkusjon. Past Increasing Future Receding er deres fjerde skive, spilt inn i løpet av tre dager i juni 2012 i Emanuel Vigeland mausoleum på Slemdal i Oslo. Musikken er produsert av Thomas Hukkelberg og mikset sammen med Kåre Chr Vestrheim, kjent fra bl.a. Motorpsycho og Jaga Jazzist.

I Emanuel Vigelands hvelvede mausoleum har de improvisert frem stemninger og musikalske forløp sterkt farget av akustikken og ekkovirkningene i rommet. Disse herrene har det ikke travelt og ved hjelp av en noe naiv tilnærming til instrumentbruk leder de oss inn i et delvis improvisert univers av lyder og forløp som utvikler seg. De gjør det uten å bevise hvor flinke de er og hvor raskt de kan spille, de har derimot fokus på klang og sakte, nærmest fraktale elektronikkpassasjer. Ivar Grydelands minimale og nybegynnerarpeggioer oppleves som suggererende enkle og fascinerende, han spiller både elektrisk og akustisk gitar, og noe elektronikk ligger i bakgrunnen.

Det er ikke mye driv i musikken, derimot et ønske om å være i øyeblikket, slik oppleves det. Og det er fint det, bare vit at det kan bli vanskelig å dele den opplevelsen med andre. Så det er definitivt ikke noe å tilby gjester på fest, men fint for en stille stund etterpå når en har tid til å høre på lyden av ulyd, lyden av stillhet og lyden av lyder. Ei skive for når en vil lytte til atmosfære. Denne atmosfæren er i sterk grad preget av innspillingslokalet. Det tønnehvelvede, mørke mausoleet gir en formidabel romklang, og det er dekket av fresker av vår ferd gjennom livet med hundrevis av nakne til dels erotiske kropper. Emanuel, Gustav Vigelands bror ligger i en urne over inngangsdøra. Alt dette gir en ekstra stemning som bidrar til musikken.

Det er ikke første gang artister bruker mausoleet til å spille inn musikk. Susanne Sundfør, Diamanda Galas, Nils Økland og Stian Westerhus har gjort konserter og innspillinger der tidligere. Bygget er fra 1926, vinduene er murt igjen og den blei omgjort til hans eget mausoleum som han kalte for Tomba Emanuelle.

Det er første gang jeg hører Huntsville, men ikke siste. Denne skiva vil bli tatt frem i stille stunder.