I Walked With a Zombie

Roky Erickson
Roky Erickson & The Aliens

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Roky lever. Leve Roky.

Roky Erickson burde hatt en mye større posisjon i rockehistorien enn han vitterlig har.

16. juli fyller en av rockens aller største originaler - Roky Erickson - 60 år. Den Øya-klare kulthelten blir på Scandinavian Friends hyllet av et skandinavisk stjernelag anført av The Hellacopters og Madrugada, men også mindre kjente band som The Cheaters, Los Plantronics og The Mainliners er med på å gjøre denne platen til en utsøkt bursdagspresang.

Kjennere av moderne hardtslående skandinavisk rock vil sikkert kjenne igjen noen av bidragene på hyllestplata, men det grundige arbeidet Kjell Sander Strømdal har lagt ned med å samle 15 artister med låter signert Roky Erickson, fortjener all mulig ros. Med nennsom hånd har han kontaktet skandinaviske fans fra den pustende, pulserende og høyst oppegående rockescenen. Og selv om ikke alle bidrag viser like stort overskudd, føles hyllestplate forbausende helhetlig. Låtene er selvsagt fantastisk bra, tolkningene fine, og det føles at platen er laget med dyp respekt og kjærlighet.

At overskuddet av salget går til Roky Erickson Trust Fund er ikke mer enn rett og riktig.

Hvis dette kan få folk til å oppdage storheten i Roky Ericksons musikk og hans plater, er dette en fenomenal gest til en av rockens sanne originaler, som virkelig har hatt sitt å stri med av psykiske problemer og menneskeforakt signert amerikanske myndigheter.

Roky Erickson burde hatt en mye større posisjon i rockehistorien enn han vitterlig har. 60-tallsplatene med 13th Floor Elevators er psykedeliske merkesteiner, som ikke står en millimeter tilbake for de banebrytende albumene Captain Beefheart slapp på samme tid. Og en klassiker som The Evil One, som han gjorde i 1980 med The Aliens, burde være fast inventar i platebunken til alle som har et bankende hjerte for rock. Men verden har liksom aldri forstått amerikanerens storhet, og dermed har han forblitt en kulthelt for de få.

Han fikk en hyllest i 1990 også. På Where The Pyramid Meets The Eye viste band som R.E.M, Thin White Rope og Jesus and Mary Chain sin respekt for texaneren, men denne skandinaviske hyllesten står ikke noe tilbake. Tvert om. Med Madrugadas mektige ni minutter lange Slip Innside This House som signatur, føles denne samleren som et must. Andre høydepunkt, som Cold Night for Alligators - tolket av både The Hellacopters og We - samt Bloody Hammer av The Mainliners underbygger dette.

Fredag 11.august sees vi på Enga, og med skjelvne knær, fuktige øyne og lette rykninger i nervesystemet kan vi håpe på en kveld som vekker zombier og demoner - når kulthelten setter sine føtter på norsk jord for aller første gang.

Roky lever. Leve Roky.