Steve Reich
Arvo Pärt
Rachel's
Deaf Center

Trygg turgåing

Det imaginære soundtracket til den triste filmen ingen lagde. Klisjé?

Jo da, det er de samme sangene som før. Tittelen Songs From Before kler albumet sannsynligvis bedre enn forfatteren av verket hadde tenkt. Max Richter uttalte i et nylig intervju at han ofte gikk inn i studio med mange nye planer og ideer, men endte sjelden opp med å ha tatt i bruk noen av disse på de endelige komposisjonene sine - fordi de alltid viste seg å stå i "feil" stil med musikken. Kanskje er han redd for å eksperimentere. Kanskje føler han seg så sikker på seg selv når han går langs den velkjente stien sin, at han nødig vil risikere å prøve en annen for så å ende opp med å gå seg vill. Mannen er pokker så god til å gjøre det han kan, men Songs From Before bringer ikke akkurat flust med nye elementer og interessante krumspring til Richters musikk. Vi snakker trygg turgåing i forutsigbare tråkk.

Med musikalsk bakgrunn i komposisjon og piano hos anerkjente musikkskoler som Edinburgh University og The Royal Academy of Music og tid med avantgardekomponisten Luciano Berio, kan jeg forestille meg det er lett å la seg binde til hva man føler er korrekt etikette. Her i Norge har eksempelvis vokalhelvetesduoen Fe-mail gjort nettopp det motsatte av hva de har blitt lært i musikkhøyskoleårene sine, og bryter ned og håner alt som heter lover og regler. For de fleste andre er det lett å låse seg fast. Imidlertid fikk Richter sine elektroniske impulser fra Kraftwerk og Basic Channel, noe jeg tror har vært viktig for ham for å definere seg selv og utvikle den særegne stilen sin hvor han kombinerer klassisk musikk med hint av elektronikk og feltopptak. Dette var samtidig som han figurerte så smått på plater av Future Sound of London og spilte i seksmannspianoensemblet Piano Circus, hvor han og kompaniet brukte tiden sin på å lære seg og utøve stykker av Steve Reich, Brian Eno, Arvo Pärt og Philip Glass. En synthfri Glass er for øvrig hva jeg kan komme på av musikere som ligger nærmest hva Max Richter holder på med med.

Vi snakker om mannen som ga ut The Blue Notebooks, albumet som endte opp høyest på pallen i kåringen av 2004s beste album. På årets utgivelse som med forgjengeren, har vi de triste nyklassiske komposisjonene med subtile, datamanipulerte stikk. Den kvinnelige fortellerstemmen (til skuspillerinnen Tilda Swinton) og opplesingen Franz Kafka-tekster, samt lydene av dagbokføring på en gammel skrivemaskin, er på Songs From Before byttet ut med - hold deg fast - en mannlig fortellerstemme, tilhørende Robert Wyatt, som fremfører tekster av Haruki Murakami. Det er det småpretensiøse preget ved musikken han har valgt å forandre til det merkbare, resten er umiskjennelig Max Richter og The Blue Notebooks mer eller mindre om igjen. Cinematiske og suggererende lydbilder av naturlandskap på dunkle tidspunkt, som han portretterer med klynkende strykere og minimalistiske pianostrofer og hvert minutt så emosjonelt ladet at skulle du briste ut i heterofile tårer, finnes det ikke en sjel som ikke viser forståelse. Jeg kan jo aldri mislike noe så skjørt og stemningsbasert som dette. Med unntak av melankolien og den gripende, stumme elegien som kanskje er enda mer distinkt enn tidligere, er låtene trygt konservert i den allerede nedtråkkete stien. Jeg håper han våger seg ut i en ny og mindre trygg retning neste gang.

Jeg håper også han tør å trå feil.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo