Highway 61 Revisited - Bob Dylan (1965)
Blonde on Blonde - Bob Dylan (1966)
Knocked Out Loaded - Bob Dylan (1986)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Roll on

Ei god liveskive og et godt tilbakeblikk på en viktig turné i Dylan-historien.

The Bootleg Series er utgivelser fra Bob Dylans skuffer og skap. Gamle opptak som sees som verdige for utgivelse. Sist fikk man Live 1966 The Royal Albert Hall Concert (egentlig tatt opp i Manchester). Nå har man samlet en rekke opptak fra en meget spesiell turné i 1975-76 og klipt det sammen til en dobbel konsertplate. Det har i mange år eksistert bootlegs fra denne perioden, her har man valgt ut de beste opptakene fra fem av konsertene.

Når The Rolling Thunder Revue kom seg på veien høsten 1975 hadde Dylan i flere år ønsket en slik revyturné. Det hele var en løst sammensatt helaftensforestilling med Dylans venner, bekjente og eksdama Joan Baez. Showet kunne på sitt lengste vare opptil fire timer. Moroa startet på seinhøsten i Plymouth, Massachusetts og var ikke over før seint i mai 76. I løpet av denne perioden var det også en større pause. Opptakene på Live 1975 er gjort fra de første ukene. Del to var nemlig ikke like stor suksess. Da hadde Dylan nådd sørstatene hvor han ikke var like stor som i nord.

Selv om turneen inneholdt andre artister, og fikk besøk av blant andre Kinky Friedman, Joni Mitchell og Stevie Wonder, består liveskiva kun av Dylan-framføringer. Han får riktignok hjelp av Joan Baez og Roger McGuinn underveis. I tillegg befant beatpoeten Allen Ginsberg seg i bakgrunnen. Et filmteam fulgte også med fordi Dylan ønsket å lage noe for lerretet samtidig. Resultatet ble den fire timer lange Renaldo & Clara med turnédeltakere i rollene. Den ble slaktet og huskes vel ikke av så mange i dag.

Allerede i 1975 hadde Dylan en så stor låtkatalog at alle publikumsfavorittene var umulige å få med på samme konsert, for ikke å snakke om på ei liveplate. Her er det riktignok gjort plass til mange av de kjente og folkekjære sangene fra seksti- og tidlig søttitall. A Hard Rain's A-Gonna Fall, Mr Tambourine Man, Blowin' In The Wind, It's All Over Now, Baby Blue og Knockin' On Heavens Door er alle klassikere som enhver kan nynne til. I tillegg er framføringene av slagere som Love Minus Zero/No Limit, One More Cup Of Coffee (Valley Below) og Just Like A Woman funnet verdige.

Fra det som på dette tidspunktet var hans nyeste utgivelse, Blood On The Tracks, er bare et par låter med. Desire, som akkurat var innspilt, er derimot representert med over halve plata. Både blant disse og det eldre materialet er melodier og tekster så sterke at det må en dårlig dag til for å ødelegge dette. Ingen av disse dagene er i så fall tatt med her. I følge Howard Sounes Down The Highway - The Life Of Bob Dylan besto turneens drivstoff av kokain og alkohol. Dette kan kanskje ikke høres på opptakene, men stemningen er uten tvil god og humøret på topp. Det høres både spontant og samkjørt ut.

Helt fra begynnelsen av CD 1 rocker det bra av Dylan og bandet. I dette backingbandet befant både den kjente produsenten T-Bone Burnett og Bowies tidligere gitarhelt Mick Ronson seg. De klarer å spille igjennom nye og gamle låter med et sikkert driv. Opptakene er preget av spilleglede og et åpent, ledig sound. A Hard Rain's A-Gonna Fall blir framført i en slags blues/boogie-versjon. Mr Tambourine Man og Simple Twist Of Fate gjøres solo, med kun gitar og munnspill. De tre siste låtene på CD 1 og The Water Is Wide på CD 2 synges med Baez, noe som gir en ny dimensjon til låtene.

På CD 2 får man også vekselsvis fullt rockeband og soloopptredner. Fra kraftfull rock'n'roll til sår visesang, fra melankoli til sinne. Særlig sterk kost er Hurrricane. Låta skildrer saken til Rubin "Hurricane" Carter, en svært talentfull proffbokser som i følge Dylan feilaktig var fengslet for mord. En hes Dylan, med ringsidehjelp fra fiolinisten Scarlet Rivera, slenger ut verbale svingslag i runde etter runde. Låta er et av høydepunktene på Live 1975. I løpet av ukene The Rolling Thunder Revue varte markerte de flere ganger sin motstand mot behandlingen av Carter, blant annet med en egen konsert til inntekt for bokseren.

One More Cup Of Coffee (Valley Below) gjennomføres i et seigt og magisk tempo. Just Like A Woman og Knockin' On Heavens Door fungerer greit som avslutning, men er kanskje litt kjedelige. Utgivelsen forsvarer absolutt retten til å være dobbel, men det føles likevel ikke like spennende hele veien. Litt halvslapt her og der, uten at helhetsinntrykket ødelegges. Velkjente artister har i alle år spydd ut liveskiver med svært varierende kvalitet. Dette er et godt dokument, og er sikkert obligatorisk for de som fulgte Dylan i denne perioden.

I tillegg til musikken får man et hefte med bilder fra turneen, samt en lang og informativ artikkel av Larry Sloman. Han var journalist og skulle dekke det hele for Rolling Stone. En DVD med to klipp fra Renaldo & Carla pluss en versjon av Isis er innholdet. Denne finnes riktignok bare på førsteopplaget.

Dersom man har mer en tre Dylanskiver fra før er denne utgivelsen vel verdt en investering. Den vil sikkert gi mer jo bedre kjent man er med det Dylanske univers. Leter man etter en introduksjon fungerer antagelig en håndfull av de klassiske studioalbumene bedre. Mannen har en stor katalog av utgivelser og svært mye av det holder høy kvalitet. Liveskiver er også utgitt med hell tidligere. Live 1975 har evnen til å begeistre og forundre. Dermed føyer den seg inn i rekken av Dylanskiver det kan være godt å ha i spilleren med jevne mellomrom.

Weeping Willows - Into the Light

(Grandcentral Records)

Weeping Willows leverer et fjellstøtt popalbum, uten en eneste svak låt.