Night Witches
Interlude
Doomser

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Knakende tøft

Herlig ambisiøst, kompromissløst - en knakende tøff og original skive det blir vanskelig å overgå.

As High as the Highest Heavens and from the Center to the Circumference of the Earth er True Widows andre album og samler 9 låter på under 50 minutter. Fra åpningslåten Jackyl til den 9 minutter lange Doomser, har alle egenskaper av et tempo så dronende og langsomt som en caravanferd gjennom ørkenen.

Jackyl setter standarden med en straight enkel trommebeat og stort mer avansert blir det heller ikke og med ett oversvømmes du av et lydbilde så mektig og avslappet at du blir tvunget ned i sofaen. Og første tanke er at dette låter som om man ved et uhell har slått over en LP fra 45rpm til 33rpm. Det er som som å få en pandabjørn på 100 kilo i hodet - i slow-motion. Gitar og bass smelter sammen i et massivt forvrengt lydbilde. Dette er ikke distortion fra effektpedaler, dette er sann og ekte forvrengning skapt ved å skru alt du har på på maks og litt til. Neil Young kan bare gå og legge seg. Men de trår ikke grensen til en støyete eller masete sfære, alt leveres med en subtil grov hånd, hvor aggressivitet er fullstendig fraværende eller ihvertfall godt innestengt.

Dette er gitarbasert låtmateriale oppbygd rundt få temaer som gjentas og gjentas – men det rekker aldri å bli kjedelig. Låtene er enkle i sin struktur og har en godt gjemt dramaturgi da alt flyter over i hverandre og grenser utviskes. De kles opp med enkle melodilinjer som aldri tildeles store plass, men druknes i klang og tar svømmetak mot deg. Og det skal nevnes at det også låter best når den kvinnelige delen i True Widows, Nicole Estill trakterer mikrofonen med sin hjemsøkende og melankolsk stemme. Innimellom duelleres det med brautende gitarsoloer. Men her snakker vi ikke virtuositet. Det er høylytt, rett fram og bryter aldri med det godt etablerte dronende og nedstemte regimet.

Det er ikke alltid en utgivelse får deg over på rygg første kvelden. Litt motstand må til og er som oftest et sunnhetstegn. Noen gang krever det kun tid under laseren og da helst på hodetelefoner. Her kreves et tolerant øre og et minimumskrav er å like stonersjangeren som den opprinnelig var, om en skal finne denne Texas-trioens skjønnhet. Dette er en ensom reise i dypet. Nesten som å befinne seg i koma langsomt på vei opp til overflaten og til oppvåkningen, kun at destinasjonen er blitt uviktig, det er reisen i seg selv som står i sentrum. Ved ytterligere stimuli ville reisen blitt fem busstopp dypere og skal man være helt ærlig kommer man ikke unna at denne sjangeren alltid har utnyttet effekten av nettopp det.

True Widow er ikke ment å være for de store massene og godt er det, det er det som gjør dette så herlig ambisiøst og kompromissløst. Skal det skrives noe negativt, måtte det være at sangene er lite varierende i både utrykk og form og det blir også noe dynamikkløst, men igjen så er jo det hele poenget.

Det ligger et meget stort potensiale i dette bandet. Spørsmålet er hvor langt de kan strekke denne sjangeren uten å måtte gjenta seg selv, for med As High as the Highest Heavens and from the Center to the Circumference of the Earth har de gjort seg selv en bjørnetjeneste. En knakende tøff og original skive det blir vanskelig å overgå.

Skaff deg denne på vinyl for den kommer til å være verdt penger når dine barn er voksne.

Os Mutantes - Mutantes ao Vivo: Barbican Theatre, Londres 2006

(Luaka Bop / V2)