The Soundtrack of Our Lives
Graveyard
Euroboys

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Stilsikker psykedelisk stonerrock

Dette bandet drar deg med i det psykedeliske steinlandet på sin debut - og det låter bra.

Debutanter er alltid hjertelig velkomne. Men selv om dette er den første platen til Haugesund/Oslo-bandet Spirits of the Dead (navnet er hentet fra den amerikanske poeten Edgar Allans Poes verk fra 1827 av samme navn), så er ikke medlemmene debutanter i ordets rette forstand. Gitarist, låtskriver og produsent Ole Øvstedal har spilt med eller i bl.a. Euroboys, Thom Hell og Dharma. Vokalist Ragnar Vikse har spilt med viking-metallbandet Einherjer, bassisten har spilt i Årabrot. Med andre ord har kvartetten lang erfaring fra faget.

Det er et godt stykke fra Thom Hell til Einherjer, men en plass "midt imellom" har Spirits of the Dead slått leir. "Vestnorsk psykedelisk stoner-folkrock" kaller de sin egen musikksjanger. Etter å ha fått inn albumets sju spor i blodet, så er dette så nærme sannheten som overhodet mulig. Det presenteres her en miks av 60-tallets psykedelia ispedd 70-tallets hardrock og en dose stonerrock.

Låtmaterialet er godt og trygt, uten at bandet tar de helt store sjansene. White Lady/Black Rave er 70-talls og med et fremtredende keyboard så høres det litt Purple-aktig ut. Det tar ikke helt av i denne åpningen som er på hele 8 minutter, og som kladder litt. Tempoet skrues opp på neste låt og platen begynner å bygge seg mer opp. Bildet av svenskene Soundtrack of Our Lives dukker opp på netthinnen både her og på My Wild Dream. Kanskje ikke så rart da Spirits of the Dead har turnert med Göteborg-bandet.

Vokalist Vikse har en flott, relativt lys stemme som passer godt til musikken. Han sikrer seg derimot litt for mye og kunne nok utnyttet sitt eget potensiale bedre - for det er definitivt tilstede. Hør på vakre innledningen på Red (som dessverre ødelegges av et tungtrockende refreng) – her er det en skjør og vakker stemmebruk som dominerer.

Låtene bygges ofte opp med enkle, rolige innledninger/vers og deretter kommer tyngden i refrenget med hardtslående trommer og tunge gitarer som for eksempel i T.I.T., et av de beste sporene. Det avsluttet med tittelkuttet Spirits of the Dead som er majestetisk med grunge/stoner-riff i innledningen og refrenget. Albumets klart beste låt høres ikke helt ulikt Soundgarden rundt Badmotorfinger.

Album er spilt inn i Grand Sport Studio med Christian Engfelt (Cato Salsa Experience) og mastret av George Marino i Sterling Sound i New York. Marino har mastret album av Led Zeppelin, Jimi Hendrix, AC/DC, Coldplay og Arctic Monkeys, for å nevne noen få.

Debuten har blitt svært god, uten at den når helt til topps. Men på neste langspiller så tror jeg bandet tar noen flere sjanser både låtmessig og på produksjonen, og da har man helt sikkert klatret et stykke videre oppover.