On How Life Is - Macy Gray (1999)
The Id - Macy Gray (2001)
The Trouble With Being Myself - Macy Gray (2003)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Salgssuksess, dette?

Macy Gray innehar fortsatt en av de mest karakteristiske stemmene i popbransjen, men hennes evner innen låtskriving og produksjon er det verre med.

Macy Grays sangstemme er såpass karakteristisk at man vanskelig forblir uberørt når man lytter til musikken hennes. Jeg kan tenke meg at hun er en artist man får et elsk- eller hatforhold til. Da hun debuterte med On How Life Is i 1999 tok det omtrent elleve sekunder inn i åpningssporet Why Didn't You Call Me før jeg erklærte meg som tilhenger. Noen manisk fan ble jeg riktig nok aldri, men den kronisk hese afroamerikaneren var spennende, fascinerende og annerledes – helt annerledes enn noen av de andre artistene som utgjorde platesamlinga mi i 1999. Etter å ha hørt hennes femte studioalbum er jeg ikke fullt så entusiastisk lenger. The Sellout spriker i både kvalitet, originalitet og flyt.

Denne gangen tar Gray selv stor del i produksjonen og låtskrivingen, og la det være sagt først som sist: kombinasjonen svak produksjon og begrenset evne til å skrive låter har aldri vært noe pluss i bokji hos meg. Tekstene er så stusselige at det er på grensa til det tragikomiske ("Shake your booty boys and girls for the beauty in the world", fra Beauty In The World, og "Just like the ocean needs the water and the sea needs a breeze/Baby you need me" fra Stalker er noen av de mildeste eksemplene jeg kan komme på i farta), og hennes melodiske teft er ikke all verden å skrive hjem om. Jeg er ikke i nærheten av å få fot av en eneste av låtene, og ikke ett refreng har festet seg hos meg etter at plata er slått av.

Fortsatt plasserer Gray seg i et lydlandskap som forener elementer fra soul, r'n'b og pop. Samtidig virker det som hun forsøker å fornye seg selv musikalsk gjennom selv å skrive tekster og musikk. Produsent Rodney Jerkins trekker i trådene på denne utgivelsen, som han tidligere har gjort for suksessrike artister som Brandy, Destiny's Child og Whitney Houston, for å nevne noen ytterst få av en uendelig mengde samarbeidspartnere. Men det hjelper ikke med én låt produsert av Jerkins, når Gray selv står bak de fleste andre. Om hun bare hadde overlatt produksjon og låtskriving til mer kyndige hender, slik at hun kunne fokusere på det som har gjort henne kjent – syngingen – så tror jeg resultatet hadde blitt et ganske annet.

Hvis The Sellout viser seg å bli den salgssuksessen som tittelen legger opp til, så blir jeg oppriktig bekymra. Men noen nye fans tror jeg ikke denne plata greier å skaffe henne. Og jeg, jeg opplever heller tittelen som negativt ladet – musikken tatt i betraktning, kan det nesten virke som Macy Gray er på opphørssalg.

Throw Me the Statue - Moonbeams

(Secretly Canadian)

Secretly Canadian snappet opp Throw Me the Statue og gav ut debutplaten på nytt. Det vitner om god dømmekraft.