Amiina
Carrie

Everyone Alive Wants Answers - Colleen (2003)
The Golden Morning Breaks - Colleen (2005)

En studie i spilledåser

Nye melankolske kosetoner fra pariserjenten Colleen.

De krystallklare tonene fra spilledåser får meg til å tenke på vinteren. Det er en likhet mellom klangen deres og snø som faller fra himmelen. Snøfnugg daler langsomt og tegner myke spiraler i fallet, med en lydløs invitasjon til kontemplasjon. Cecile Schotts sakte utfoldende komposisjoner har den samme effekten, de fyller en med en følelse av spirituell ro.

Colleen et les Boîtes à Musique er en studie av spilledåser, og visstnok også deres plass i filmer. Jeg er litt usikker på hvordan dette minialbumet viser det sistnevnte, men Schott går uansett grundig til verks for å få rikest mulig nyanser ut av de gamle musikkboksene. Ved å spille på innsiden av spilledåsene, enten med fingrene eller små hamrer, i tillegg til å legge på effekter og manipulere opptakene får Schott det til å høres ut som om hun bruker et vell av forskjellige instrumenter. Will You Gamelan for Me? og Please Gamelan Again høres, som titlene tilsier, ut som folkemusikk fra indonesiske øyer. Ellers går tankene til tommelpianoer, xylofon, marimba og glockenspiel.

Men på tross av dette kan ikke EP-en konkurrere med Mort aux Vaches, som Colleen ga ut tidligere i 2006, når det gjelder klangvariasjoner. Ikke at det behøver å være noe negativt, melodiene på dette albumet er sterke nok i seg selv. What is a Componium, del 1 og 2, tar i bruk den naturlige gjentakelsen i musikkboksene, og lar temaer forsvinner og gjenintroduseres. Igjen oppstår denne assosiasjonen med snøkrystaller som daler sakte mot bakken. Allikevel føles det etter hvert som om noe mangler, jeg venter forgjeves på en progresjon. De to sporene minner om Sigur Ros' Ba Ba Ti Ki Di Do, men oppnår aldri den samme forløsningen av repetisjonene som den islandske rockegruppen får ved å legge på synth og vokal.

Innimellom beveger Schott seg for langt inn i det naive og nostalgiske. Charle's Birthday Card og A Bear is Trapped er fine, men de enkle barnemelodiene må vel regnes som rene kuriositeter. Mer vellykket er Calypso in a Box med en lystig stillehavsmelodi som kjemper iherdig mot den indre mekanikken i spilledåsen, som tilsynelatende har løpt løpsk. Albumets høydepunkt, Your Heart is so Loud, viser at Colleen er best på de triste, ekspressive melodiene. Komposisjonen er nøyaktig liker vakker som tittelen skulle tilsi; på knappe fire minutter evner Cecile Schott å la en historie folde seg ut. En melankolsk melodi druknes gradvis i hjertebank, før den dukker opp igjen, bare for å forsvinne inn i nok et dunkelt slør.

Colleen har nok en gang levert et innadvendt og lavmælt verk. Jeg vil ikke si det er hennes beste så langt, men det inneholder nok av god musikk til at det er verdt å sjekke ut både for de som kjenner henne fra før, og de som vil bevege seg inn i minimalisme. En forkorting av ventetiden til hun gir ut et nytt album kanskje, eller ventetiden til vinteren. Jeg gleder meg allerede til det begynner å snø.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo

Jason Molina - Let Me Go, Let Me Go, Let Me Go