JR Ewing
Amulet
Gallows

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Screamo det fra hustakene

Debutplaten til Social Suicide er sterk, likbar og lettere blandet.

Unge Bergensgutter danner bandet Social Suicide, et av Norges nyeste hardalternative band med mye å melde. På debutplaten sin blandes trashelementer, screamovokal, hardcorebiter og metal kløktig sammen og får meg til å tenke på Social Suicide som den musikalske motparten til New York. Den store salatbollen! – Eller hva det nå var…

Tommy Akerholdt fra Silver og Serena Maneesh står som produsent for platen med tittelen Broken Pilgrims, og det er tydelig at han har hatt en sterk innflytelse på innspillingsprossessen. Samtidig er det også åpenbart at bandene han spiller i har hatt en sterk påvirkning på musikken til Social Suicide, pre-studio. Mens vi er på innflytelsesdelen av anmeldelsen må JR Ewing og Amulet nevnes, slik som de gjøres både her og der når Social Suicide snakkes om - den hiver jeg meg gladelig på. I samme slengen vil jeg også nevne britiske Gallows. Kanskje motparten til Social Suicide over dammen? Om enn noe mer pønkete.

Gjennom hele albumet holdet bandet tempoet oppe, uten å miste den musikalske kvaliteten de helt klart innehar. Sporet Broken Pilgrims har en fantastisk vokal og et melodisk refreng som er lett likbart. 5th Man On A Dead Man's Grave er kanskje et av de sterkeste sporene, men også det sporet hvor jeg sterkest får – usj – Linkin Park-vibber, når vokalen kjører på med halvtonene popularisert av fjompene fra verdens jævligste band. Kanskje er det undertegnedes fordommer mot den så kalte alternative metalen som herjet i min oppvekst, men linkene til Black Flag, M.O.D., Napalm Death og andre hardcore-helter sitter for langt inne til at jeg gir Social Suicide hardcore-stempelet. Jeg strekker meg til elementer og innflytelse. Screamo og metal kan jeg derimot være med på.

Allikvel er jeg imponert over det enormt sterke resultatet Social Suicide har produsert. La oss snakke litt stjerneskudd på den norske screamo-himmelen. Bandet har fått masse oppmerksomhet i bølgen av nye, norske, alternative band med en tilbøyelighet til hardcore, pønk og metal. Men Social Suicide klarer seg også uten støtte fra medsammensvorne i felten. Ungt, friskt mot dominerer platen – og bandet vil også kunne stå stødig ute i det store, skumle utland.

I min russetid opptrådde Silver i Kongeparken. I disse dager opptrer Social Suicide som hardcorens bergere i nasjonale avisers musikkdel. At de unge Bergensguttene har den samme kommersielle appellen som Silver en gang innehadde er helt klart ikke tilfellet, men allikevel er Social Suicide mer lyttervennlige enn andre band innen dette feltet. Så kan man spørre seg om "hardcoren" de berger i det hele tatt kan kvalifiseres som akkurat det – hardcore altså. Personlig leker jeg sjangerpoliti og sier nei, men legger man dette på hyllen skal det nevnes at Social Suicide er dediktere til sin sak med en skarp formidlingsevne; det være hardcore, metal eller screamo. Social Suicide betrygger oss i alle fall på sporet Broken Pilgrims at de vil fortsette. Det er jeg glad for.