Tord Gustavsen
Billie Holiday

Natt i Betlehem - Solveig Slettahjell (2008)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Lekent lydlandskap

Solveig forlater jazzen og trår ut i ukjent terreng.

Med sin syvende plate, Tarpan Seasons, stuper Solveig Slettahjell med hodet først inn i en ambisiøs musikalsk verden hvor jazzbegrepet smuldrer opp til fordel for et sjangeruavhengig uttrykk som vanskelig kan karakteriseres som annet enn "vakker musikk". Hun inviterer til lek med den konvensjonelle låt-formen, og utfordrer lytteren på sin vandring gjennom et stadig omskiftelig lydlandskap. Hun sikter høyt, men innfrir uten tvil.

Solveig Slettahjell har i løpet av de siste ti årene markert seg som en av de mest bemerkelsesverdige stemmene i norsk jazz. Allerede i 1997 etablerte hun sitt Slow Motion Orchestra med Per Oddvar Johansen, Sjur Miljeteig og Morten Qvenild som sentrale medlemmer. Hun har mottatt flere utmerkelser for sitt bidrag til den norske jazzscenen, som blant annet Spellemannsprisen i 2004 og Radka Toneffs Minnepris i 2005.

Albumet Tarpan Seasons er i utgangspunktet et resultat av Slettahjells arbeid med et bestillingsverk for Vossajazz i 2009. Oppdraget for Vossajazz markerte for alvor hennes debut som komponist på egne bein, og Tarpan Seasons er forlengelsen av hennes første forsøk på å ikke bare stå som formidler, men også som avsender av sin egen musikk. Åtte av i alt tolv låter på plata er ført i pennen av Slettahjell selv, mens Per Oddvar Johansen og Sjur Miljeteig bidrar med henholdsvis en og tre låter hver. I tillegg har Slettahjell på to av låtene hentet tekstmateriale fra den amerikanske dikteren Emily Dickinson.

Det kommer på ingen måte som en overraskelse at Slettahjell til tross for sitt ydmyke forhold til sine egne evner som låtskriver, er en utmerket komponist og en riktig så habil tekstforfatter. Artistens egne tekster blekner naturlig nok noe i lys av Emily Dickinsons diktning, men det legger ikke en demper på det faktum at Slettahjell har gjort en fantastisk jobb med å oversette styrken i Dickinssons tekster til et vart og følsomt melodisk uttrykk. Sistelåta A Day utmerker seg spesielt med tanke på Slettahjells tolkninger av Dickinson. Låta fremstår som en stillferdig hyllest til paradokset som ligger i mulighetene og flyktigheten som en ny dag bringer med seg.

Selv om Slettahjell på Tarpan Seasons stadfester sin styrke både som komponist, produsent og utøver, har hun på ingen måte dratt hele lasset alene. Hennes Slow Motion Orchestra, som i tillegg til tidligere nevnte Per Oddvar Johansen (trommer), Sjur Miljeteig (trompet) og Morten Qvenild (tangenter), består av Even Hermansen (gitar), Andreas Ulvo (orgel), Jo Berger Myhre (bass), utgjør en uvurderlig posjon av magien som omgir Tarpan Seasons. Sammen med Slettahjell selv lykkes de godt med å male frem en unikt musikalsk verden, fylt av uventede harmonier og akkordvendinger. Det Slettahjellske lydteppe er smektende mykt, men til tider mystisk og uhåndgripelig.

Trompetist Sjur Miljeteig bidrar dessuten på låtskriverfronten med en av platas definitive høydepunkter, Your River. Låta fanger lytteren med sitt innadvendte uttrykk som gradvis vokser seg til en foss av undertrykte følelser, noe som forøvrig et godt bilde på plata som helhet. For Tarpan Seasons er nettopp ei plate som først berører og deretter begeistrer. Med sin sjuende utgivelse viser Solveig Slettahjell at hun ikke bare står solid som utøver, komponist og produsent, men at hun også våger å bryte ut av sjangerbarrierene og tråkke opp nye musikalske stier.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Annar Follesø & Björn Nyman & Christian Ihle Hadland - Bartók