Savatage
Slayer
Overkill

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

The second strike is not...

Reutgivelser kan være en fin ting. Men hva med re-innspillinger...?

Reutgivelser er en fin ting. Nye fans får muligheten til å slå kloa i gamle klassikere som er out of print, mens eldre travere kan legge gamle utslitte vinyler på hylla til fordel for digitale remastrede lydopplevelser. Men hva med reinnspillinger?

Det var dette Testament gjerne ville, men ikke fikk til av ukjente grunner. Satan vet hvorfor. Gutta bestemte seg da for å spille inn de gamle klassikerne sine på nytt. First Strike Is Deadly gir oss låter fra Bay Area thrashernes høytid på siste halvdel av 80-tallet. Nærmere bestemt kongelåter fra skivene The Legacy (1987) og The New Order (1988). I tillegg får vi to demolåter som tidligere kun er utgitt på liveskiva Live at Eindhoven (1987) og maxisingelen til Trial by Fire. På disse to låtene (Alone in the Dark og Reign of Terror) har vokalist Chuck Billy som en bonus til fansen overlatt mikrofonen til vokalisten Steve Souza (Exodus), som sang med Testament i bandets spede begynnelse. I tillegg er originalbassist Greg Christian byttet ut på hele skiva med bassgud Steve DiGiorgio (Death, Sadus, Autopsy, Control Denied, Testament, og mange flere).

Alt lå med andre ord til rette for at dette skulle bli en jævlig kul greie. Resultatet er blitt sånn nja... Lyden er fetere og spillingen er bedre enn på førsteinnspillingene. Likevel låter det døllere. Testaments klassiske låter anno 2001 spilles saktere, tyngre og klinisk perfekt. Men det er det jo ikke noe opprør!!! Når jeg hører Into the Pit skal nakkemusklene begynne å kile! Her blir det med litt forsiktig stamping med foten. Kjipt. Kanskje låtene er spilt ihjel av gutta gjennom mange års turneliv, hva vet jeg. Gnisten er borte. Aggresjonen er ihvertfall borte. Intensiteten like så. Dette låter rett og slett litt kjedelig. Utrolig at så fete låter kan låte kjedelig.

Nei, løp heller til en eller annen bruktsjappe og få tak i originalinnspillingene. Eventuelt hold ut med de slitte vinylene dine litt til. De er mye råere. Det eneste positive med denne utgivelsen er muligens at man får et knippe med fete låter på en og samme CD, nærmest som en slags Best Of-CD - hvis man liker denslags. First Strike Is Deadly...the second is not.

Old Man Gloom - Christmas

(Tortuga)

Redacteuren spør, redacteuren svarer: En åpen samtale med seg selv om Old Man Gloom.