Tortoise
Cluster

Music is a Hungry Ghost - To Rococo Rot & I-Sound (2001)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mellom hverdag og fest

Komplekst, kosmisk og krevende - og tidvis verdt slitet.

Den Berlinbaserte postrock-trioen To Rococo Rot er ute med sitt niende studioalbum, Speculation. Som på de foregående er dette krevende lyttemateriale, uten den umiddelbare og varme velkomsten man kunne ønske seg. Albumet har imidlertid jevn stigning, og de usikre tonene setter seg etterhvert.

Selv hevder bandet å hylle usikkerheten på dette albumet, til forskjell fra det tidligere komplekse og konsentrerte lydbildet. Mye av denne dreiningen kan ha sammenheng med at albumet er innspilt i Klangbad Studios, studioet til det gamle medlemmet av Faust, Hans Joachim Irmler.

Først litt om Faust. I 1969 fikk journalisten og filmkritikeren, Uwe Nettelbeck, Tysklands versjon av eksentriske Tony Wilson, i oppgave av Polydor å finne et tysk svar på The Beatles. Polydor var nemlig desperat etter å kopiere den britiske salgssuksessen. Nettelbeck hevdet selv ikke å vite hva kommersialitet var, og det kan diskuteres om han var et godt valg. Han valgte å slå sammen bandene Nukleus og Campylognatus Citelli, og dannet gruppen Faust, som skulle bli en av krautrockens store ledestjerner. Faust ble selvfølgelig aldri den kommersielle suksessen Polydor håpet på, men i stedet fikk vi et stort navn innen eksperimentell og progressiv musikk.

I den fabelaktige BBC-produserte dokumentaren Krautrock foreligger det et lengre intervju med Faust medlemmene Zappi Diermaier og Jean Herve-Peron. Her aner man fort at Faust brukte tiden sin på alt annet enn å skape lystige poplåter. Gjennom hele intervjuet hamrer de to gamle hippiene løs på rustne sementblandere, utforsker lyden av en sopelim som feier støv, slår litt på en forhauster, og mekker monotone rytmer på et slagverk. Hele tiden på jakt etter nye lydkonstruksjoner.

I denne atmosfæren, med Hans Joachim Irmler som ivrig tilskuer og deltaker, har To Rococo Rot spilt inn sitt nye album. Irmlers bidrag på sitt hjemmesnekrede orgel på sistelåten Friday, gir en klar pekepinn på de kosmiske elementene krautrocken ble så kjent for, og som TRR har latt seg inspirere av. Friday er blottet for beat og rytme, og er isteden et elektronisk kvanteeksperiment, inspirert av krefter som Tangerine Dream og Klaus Schulze. Den foregående låten, Bells, er også av en slik kosmisk, ekspanderende art, men da i tillegg med akustiske og repetitive elementer.

Den progressive, akustiske elektronikaen, med klare henvisninger til ambient, kommer imidlertid mest til uttrykk i låtene Seele, Forwardness, og glimrende, Working Against Time. Her ligger de akustiske elementene tykt påsmurt, mens det er et driv i lydbildet som man sjelden oppdager i den kosmiske delen av krautrocken. Kanskje burde TRR tillatt seg enda mer progressivitet og bruk av akustiske instrumenter, og dermed nedtonet de repetitive elementene noe.

Tross varme og inspirerende låter, tillater jeg meg nemlig å spørre om ikke albumet kan være for repetitivt og søkende. Noen ganger ønsker man ikke å lete med lys og lykter etter meningen med enhver ytring, men rett og slett bare få slengt gode låter etter seg. På Speculation er det bare én, Working Against Time, som treffer meg umiddelbart. Resten må jobbes med kontinuerlig.

Søkende øyeblikk kan det være lenge mellom, og når de først inntreffer varer de heller ikke i evigheter (i hvert fall ikke for min del). Derfor kan også fort bli vanskelig å finne de riktige øyeblikkene man er i humør til å høre på dette albumet, som verken passer til fest eller hverdag.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Tanakh - Dieu Deuil