Blood Brothers

Bruce Springsteen

DVD-Video (2000) - Columbia / Sony Music / Sony Music

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Springsteen-utgaven av 'Big Brother'

Bli med i studio når Springsteen og The E Street Band gjenforenes og lager fire ekstra spor til 'Greatest Hits'-platen.

Det er produsert en hel gjeng med rocke-dokumentarer gjennom tidene, og mange av dem er mindre verdifulle. Ofte preges de av svært egosentriske artister som har mer enn nok med å vise verden hvor stor navle de har, men denne filmen med Bruce Springsteen er ganske annerledes.

Ikke det at den er så usedvanlig fikst produsert eller regissert - faktisk kan man vel uten å overdrive påstå at regi er komplett mangelvare. I stedet for at det finnes noen plan, er dette en tre-fire dagers videodagbok fra bandets besøk i et studio i New York, der høydepunktene er klippet sammen til en drøy times "highlights" - i ekte "Big Brother"-stil.

For en stor del møter vi musikerne i E Street Band, som altså spiller sammen i studio igjen for første gang på elleve år. Påfallende nok er det lite å se til Sjefen sjøl; det vil si: han henvender seg lite direkte til kamera, og det er ingen egentlige intervjusekvenser med ham. En merkelig mangel, egentlig. Riktignok får vi et nokså interessant bilde av hvordan det er å jobbe med Bruce, men hvem denne fyren egentlig ER, annet enn en jeanskledd og rimelig jordnær kar (med litt kameraskrekk?), er det vanskelig å si noe om.

I løpet av tre-fire døgn i et studio, får vi være med på opptaks- og mikseprosessen som førte til noen ekstra spor på Springsteens "Greatest Hits"-plate. Det dreier seg om "Blood Brother", "Secret Garden", "Murder Incorporated" og en låt til som vi ikke husker i farta ("Back in your arms again"?).

Det mest spennende med dette er å se hvordan musikerne etter over ti års avbrudd likevel er utrolig samspilte, og også hvordan Bruce klarer å gi samme låt tre helt forskjellige stiler. Det som likevel gjør filmen mindre interessant, er at det som nevnt mangler struktur på fortellingen, vi får heller ingen systematisk gjennomgang av noen enkeltspor. Det er også liten bakgrunn på bandets historie, så hvis du ikke er seriøs fan fra tidligere, blir det hele nokså fragmentarisk.

DVDen er utgitt av Columbia Music Video, og som vi ofte har sett fra dette selskapet er det en heller kjedelig plate, rent teknisk. Man kan velge mellom lyd i streit PCM stereo eller Dolby Digital 5.1 (begge sporene av utmerket kvalitet), man kan hoppe rett til en av sangene, man kan se sangtekstene som undertekster, og man får med de ferdige musikkvideoene til "Murder Inc" og "Secret Garden" (begge videoen er også på DVDen "Bruce Springsteen Video Anthology 1978-2000). That's it. Bildet er i 4:3 fullskjermformat, og bærer preg av å være skutt på video, med dertil hørende kornethet og manglende skarphet.

Det vi ender opp med her, er altså en litt amatørmessig produksjon, som vel egentlig ikke har så fryktelig mye interesse for andre enn hardkokte fans. Egentlig burde vel denne filmen helst eksistert som bonusmateriale i den nevnte videosamlingen i stedet for å være en separat utgivelse. Da hadde man hatt litt mer følelse av "value for money".

- 18.04.2001

Presentert i samarbeid med dvdnett.no.
dvdnett.no logo