Boy Sets Fire
Jimmy Eat World
Jets to Brazil

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Nyttårs-frustrasjon

Amerikansk sinna-indie dveler ved nyttårsfeiring og liveopptak.

Hvorfor Thursday fra New Jersey har gitt ut en EP med fire livelåter og en studioinnspilling sier de ingenting om. Liveopptak mangler ganske ofte det lille ekstra, noe som gjør at det blir langt fra så interessant som å faktisk se bandet live. Nå skal det sies at de fire eksemplene her ikke skjemmes så mye av dette; uttrykket til Thursday er desperat og kontrollert på en gang, og her får man både melodiøse partier og voldsomme utbrudd.

Jeg ville nok uansett heller hørt dem i studioutgave. Jet Black New Year er nemlig den låta som absolutt høres best ut. Drivende, nesten metallisk, tung rock hvor melodien er lett å følge. Den hadde nok gjort seg enda bedre som spydspissen på en utgivelse med nytt studiomateriale. I coveret kan man også lese medlemmenes små nyttårshistorier. En slags nyttårs-EP, altså. Alle låtene er opprinnelig henta fra fjorårets Full Collapse CD, og kan vel best karakteriseres som en avart av emosjonell hardcore, skjønt Standing On the Edge Of Summer høres mest ut som dårlig indierock. Vokalist Geoff Rickly høres innimellom ut som en slags hardcorevariant av Robert Smith. Thursday gjør seg bedre når de drar til litt ekstra, og de har nok både et stort uttrykksbehov og stor vilje. Om resultatet er lyttbart kan man sikkert være uenige om. Vekselsvis interessant og slitsomt blir det i mitt hode. Men jeg synes jeg kjenner igjen talent for frustrasjonsrock litt på siden av A4-oppskriften.