Ramones
Elastica

The Curse of Blondie - Blondie (2003)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Kun for fansen

Traurig live-album fra gammel new-wave storhet.

Den blonde, kvinnelige artisten med den sexy stemmen, Debbie Harry, har rukket å bli 56 år gammel. Og bandet hun forbindes med, Blondie, har kommet med en konsertplate. Debbie Harry var definitivt en av de viktigste kvinnelige rockeartistene mot slutten av 70-tallet, og banet veien for flere av de kvinnelige superstjernene som dukket opp på 80-tallet. Gruppa Blondie ble dannet på midten av 70-tallet i New York, som en del av New Wave miljøet og debuterte i 1976 med singlen X Offender. I 1978 kom albumet Plastic Letters med låter som Denis og (I'm Always Touched By Your) Presence Dear som var med på å sette bandet på kartet. I overgangen fra 70 til 80-tallet var Blondie et av de mest populære bandene i verden.

Kombinasjonen fengende låter med et litt pønka preg og en attraktiv vokalist i Harry var uslåelig. Ønsket om å gå sine egne veier førte imidlertid til at bandet smuldret opp. Harry gav ut soloalbumet Koo Koo og medvirket i diverse filmer, blant annet David Cronenbergs Videodrome, før de fant sammen igjen.

Livid gir anledning til et gjenhør med låter en trodde en hadde glemt. Behovet for en liveskive fra Blondie er imidlertid unødvendig nå. Jovisst synger Harry fortsatt bra, og Chris Stein er en gitarist med fengende riff, men låtene blir for like originalene, og da hører jeg heller på dem. Desverre er det heller ingen god introduksjon til bandet for nye lyttere. I motsetningen til studioskivene er Livid preget av grøtete og flatt lydbilde. Dermed blir i utgangspunktet spenstige og fengende låter som Call Me og Hanging on The Telephone daffe og utværet, helt på tvers av den sylskarpe energien som preger studiokuttene. Det hele får mer preg av spekulasjon, og forsøk å tyne mest mulig ut av konseptet Blondie før de blir glemt.

Jeg vil alltid ha sansen for Debbie Harry, men denne skiva kan ikke anbefales til andre enn die hard Blondie-fans, hvis de fortsatt finnes.