Saint Etienne

Two Way Monologue - Sondre Lerche (2004)
Dan in Real Life (OST) - Sondre Lerche (2007)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Glassklar pop

Norsk pophåp leverer varene på debuten, men synes å ha artistisk potensiale langt utover dette.

Sondre Lerche er en ung bergenser med noen svært medieoppmerksommede EPer bak seg. Tiden er inne for le grand finale – en helaften. Å debutere som norsk popartist er ikke noe jeg unner alle, risikoen for tyn og slakt virker å være høy når man drister seg på popgenren i dette land. Forhåpentligvis hjelper det å være plukket opp av Virgin og å ha med seg et formidabelt vell av samtidsprofilerte artister på produksjonen. På Faces Down står blant andre Hans Petter (HP) Gundersen og Jørgen Træen sentralt, i tillegg til at blant andre Leslie Ahern (Tweeterfriendly Music) bidrar på vokal. Ellers finner man koplinger til alt fra A-ha til Kaizers Orcherstra(!) - det er i det hele tatt veldig hyggelig å se at et plateselskap hjelper til med å få på plass kompetente mennesker for å støtte en norsk debutant!

Sondre Lerche spiller pop av den veldig glassklare varianten og unngår publikumsfrieriet som ligger knyttet til fristelsen i å satse alt på refrenger på repeat. Skiva gir meg noen ganske sterke Beatles-assosiasjoner innledningsvis, dog uten at det oppleves som verken plagsomt eller plagiert. I helhet fungerer dette klassiske pop-lydbildet svært godt til Lerches tidvis imponerende voksne og avanserte melodilinjer.

I vurderingen av enkeltlåter finner jeg at single-valgene helt korrekt blir de sterkeste låtene; You Know So Well, Sleep On Needles og No One's Gonna Come er helt klart platens høydepunkter. Dead Passengers åpner platen som en litt sløv sommerpoplåt, som sakte glir inn i rommet og legger seg pent og pyntelig til ro. Litt mer nerve finnes i Sleep On Needles, der et uforløst refreng holder låten på tå hev hele veien. På No One's Gonna Come låter Lerche enda friskere og leken, selv om strykere legger en beroligende og sødmefylt svøpe over låten. I sum tre meget sterke låter som hever seg over resten av materialet på Faces Down.

De øvrige låtene glir litt mer over i hverandre og viskes fortere ut av minnet. På Side Two finner vi Lerche alene med gitaren, og det blir nok litt for tynt til å skulle ha dukket opp her. Øyelokkene begynner å bli svært så tunge når jeg prøver å komme meg gjennom denne seige låten. Sondre Lerche er nok (foreløpig) avhengig av apparatet rundt seg - på meg virker det som om det er litt for tidlig med slike ensomme bidrag.

Rent spill, god produksjon, flinke medartister, og Sondre Lerches egen høyst passende "pop-stemme" gjør dette til en hyggelig helaften. Relativt tidløst er det, men enda er det noen hakk igjen til at dette blir en markant popskive. Jeg kjeder meg på ingen måte, men det lille ekstra er ennå ikke til stede. Gi denne mannen noen år, så er han der. Gjenhør ønskes snarest!