Some Time Ago

Chet Baker
Nick Drake

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mildt ufullstendig

Intet kan undergrave Radka Toneffs talent, men denne samleren bidrar ikke til å underbygge det.

Den nærmeste kretsen rundt Radka Toneff har vært usedvanlig flinke til å respektere minnet av en av Norges absolutt mest særegent talentfulle musikere gjennom tidene. Toneff rakk som kjent bare å gi ut to plater under eget navn, samt duettverket Fairytales med pianisten Steve Dobrogosz. I sum blir det en temmelig liten og kontant diskografi, men under forvaltning av de "rette" menneskene kunne det raskt utviklet seg til en myriade av samlere, uutgitte opptak, demoer og lignende for å melke kunstnerens markedspotensiale. Toneffs famile og nærmeste musikalske ledsagere har på sin side kun gitt klarsignal til en utgivelse mellom denne samleren og Toneffs død i 1982; Live In Hamburg som føyet seg naturlig til i diskografien i 1993.

Det å innvilge Toneffs ubestridelige talent en samleplate i 2003 er således noe jeg i hovedsak hilser velkomment. Det skader heller ikke at samleren inneholder et tidligere uutgitt spor i og med inkluderingen av låta Some Time Ago, spilt inn ved Danmarks Radio i 1980. Noe enestående tilskudd er det imidlertid ikke. Komposisjonen, ført i pennen av Toneff selv, gjør lite fra eller til i forhold til det øvrige materialet, men den er fullt på høyde med det gjennomsnittelige nivået på utgivelsene Winter Poems (1977) og It Don't Come Easy (1979). Jeg har dog litt mer problemer med å svelge det at samleren er gitt undertittelen A Collection Of Her Finest Moments. Misforstå meg rett her; låtutvalget er gjort av Øyvind Larsen og Arild Andersen, og akkurat Andersen - i egenskap av å ha vært Toneffs kanskje nærmeste samarbeidspartner og i hvert fall eneste musiker som fulgte henne gjennom karrieren - er så absolutt den rette å oppsøke når et slikt verk skal bygges. En flott jobb har de gjort også: Alle de fire utgivelsene får bidra med tre spor hver, og i en helhet fungerer de meget godt for å tegne et bilde av Toneff både som studio- og liveartist.

Men det var altså dette med å oppnevne disse 13 sporene som hennes fineste øyeblikk. Likesom Toneffs stemme leverte både eget og andres materiale med en sjelden personlig innlevelse, oppleves også lyttingen til verkene hennes som en veldig personlig affære. Platene hennes inneholder riktignok ikke verdens største spennvidde innenfor den vanvittig brede jazzgenren. Toneff hadde tydeligvis en forkjærlighet for melodisk klubbjazz; jazz med litt blåtoner formidlet gjennom arrangementer som la så vel hennes egne som andres komposisjoner opp mot jazz-standardenes ofte melankolske uttrykk. Repertoaret i helhet er temmelig homogent og samtidig relativt tilgjengelig med sitt melodiske fokus. Veiene inn mot Toneffs totalt 40 enkeltlåter på plate er således meget åpne for mange mennesker, og samtidig deres personlige oppfatninger av hva som var hennes fineste øyeblikk.

Jeg har for eksempel ingen direkte invendinger mot låtrekka som presenteres her, men jeg merker likevel at den ligger et stykke til siden for mine fineste øyeblikk i møte med Toneffs stemme. Så dyktig og flott de enn er levert har überstandardene My Funny Valentine og Mr. Bojangles aldri vært i nærheten av å være favoritter. De sterkeste savnene er The Butterfly og spesielt The Kid fra Winter Poems, Aimless Wandering, The Snow og Contemplation fra It Don’t Come Easy, samt den fenomenale tolkningen av Elton John/Bernie Taupins Come Down In Time og hennes - etter min mening - sterkeste egenkomposisjon Wasted fra Fairytales. Utover det koser jeg meg vilt med Lorelei, Lost In The Stars, A Certain Peace og, selvfølgelig, den perlerene The Moon Is A Harsh Mistress.

Samleren plasserer Radka Toneff presist i jazz-geografien, samtidig som den viser både hennes styrke som vokalist, som komponist og som en sjeldent sterk tolker av andres komposisjoner. De største personlige opplevelsene kan imidlertid fort ligge igjen på stamdiskografien dersom du ikke allerede har den, eller kjenner til den. Some Time Ago bør etter min mening tas som en vennligstillet oppfordring til å oppsøke de andre skivene. Jeg håper i hvert fall at den ikke ender opp som den eneste utgivelsen til Radka Toneff rundt i Norges mange jazz-elskende hjem.