Moby

Between Darkness And Wonder - Lamb (2003)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Bomull og engelen Gabriel

Rekreasjon de luxe fra Lamb. Nydelig, ambient pop som vil gjøre høsten lysere.

What is that sound... ringing in my ears?? The sound that makes the world go round.

What sound åpner ambisiøst, men duoen Lamb klarer med sin tredje plate å ta lytteren med på en behagelig og drømmende reise. Varme strykere, gatede trommer og ditto akustiske gitarer setter tonen for fengende låter, som fungerer som behagelig bomull i ørene. Borte blir kimende telefoner og stress på jobben. En aldri så liten flukt fra hverdagen. Smekker pop med moderne loops der Lamb ikke går i den kjente fellen - repeterende loops = BORING! - for å sitere Homer Simpson.

Riktignok er de repeterende loopene, vel repeterende, men vokallinjene til Louise Rhodes trekker lytterens oppmerksomhet vekk fra potensielt "kjedelige" loops og rytmer. Faktisk har Andy Barlow gjort en utmerket jobb med sin programmering og tilrettelegging av både loops, lydkulisser og arrangementer. Låtene har en slags hypnotisk effekt og sammen med Rhodes’ stemme er What sound en plate med 10 låter som kan berolige selv hyppig kafégjengere - selv etter en overdose java. All hyperaktivitet kureres med enkle virkemidler. Lo-Fi loops, hypnotiserende rytmer, lydkulisser hentet fra et lydbibliotek vi alle kjenner (bølgeskvulp etc.) og er fortrolige med. What sound fungerer faktisk som et beroligende middel med større og større effekt for hver gjennomlytting.

One og I cry senker skuldrene på lytteren og inviterer til avslappende aktiviteter (en aldri så liten selvmotsigelse) og her kommer stemmen til Rhodes til sin rett. Med en pallett som sveiper innom Kate Bush, Embee Norman og Anneli Drecker med en aning Ani DiFranco, er variasjonen sikret. Men platen byr også på instrumentalen Scratch bass, med heftig scratching (trodde aldri jeg skulle innrømme slikt) av Tony Vegas. Man får også overtøff slap-bassing på Sweet (Tenk Mark King/Level 42) som driver låten frem som en pose ping-pong baller foran en snøplog - sprettent men samtidig relativt kontrollert.

Rosinen i pølsen kommer i form av singelen Gabriel - en låt som tidligere har vært presentert på samlingen Café Le Mar 8. Her holder stemmen til Fraulein Rhodes lytteren som en gatekjøkkenhånd rundt en halvtom Idun ketchupflaske under påføring av rød garnityr på en vannblass wienerpølse. Ikke akkurat A4-pop, eller skal vi si P4-pop men Gabriel fortjener absolutt radiospilling. Mot slutten av platen bommer Lamb litt med Sweetheart, som ikke helt passer sammen med resten av låtene. Sweetheart har helt klart paraleller til Björk, mye takket være medprodusent Guy Sigsworth som også hadde en finger med på Vespertine - Björks siste CD. Disse parallellene finner man på hele What sound, men arrangementene og låtene er lettere tilgjengelige enn hva Björk pakker sine verker inn i.

Med bølgeskvulp toner What sound ut med Just is, med mindre man da blir litt vel avslappet etter 10 beroligende doser ambient pop og står i fare for å bli vel avslappet (også kalt koma). Da er det greit at CDen skjuler en liten pianotrudelutt, som vekker en til live etter noen minutters stillhet -oppstandelse fra en deilig, musikalsk dvale.

What sound - nydelig, ambient pop som vil gjøre høsten og vinteren lysere. Absolutt godkjent.

Lamb og en stressless er tingen. Rekreasjon de luxe.