cover

The Richest Man In Babylon

Thievery Corporation

CD (2002) - EFA Medien GmbH / ESL Music / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Elektronisk

Stiler:
Dub / Club / World beat / Chillout

Spor:
Heaven's Gonna Burn Your Eyes
Facing East
The Outernationalist
Interlude
Omid (Hope)
All That We Perceive
Un Simple Histoire (A Simple Story)
Meu Destino (My Destiny)
Exilio (Exile)
From Creation
The Richest Man In Babylon
Liberation Front
The State Of The Union
Until The Morning
Resolution

Referanser:
Air
Leftfield
Massive Attack
Talvin Singh

Vis flere data

Se også:
The Richest Man In Babylon - Thievery Corporation (2002)
Versions - Thievery Corporation (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


United

Amerikanske Thievery Corporation gløtter utenfor egen dør og oppdager en verden av musikalske uttrykk. Velkommen etter.

Det er ikke til å stikke under en stol at Europa har dominert den elektroniske musikkscenen de siste årene. Dette gjelder særlig for de uttrykkene som tar sikte på å trekke folk ut på dansegulvet eller i det minste få det til å rykke merkbart i dansefoten. Storbritannia, Frankrike og Skandinavia har vært trofaste leverandører av kredible elektroniske ytringer til klubbfolket, mens amerikanerne ser mest ut til å hvile på Moby-laurbærene. Den Washington DC-baserte duoen Thievery Corporation lanserer sin tredje langspiller denne høsten og skal øyensynlig sette en stopper for mine generaliserende fordommer.

Thievery Corporation er produsentene Rob Garza og Eric Hilton som slår hodene sine sammen og skaper sløy elektronika med klare referanser til musikktradisjonene fra Jamaica, Brazil og India. The Outernationalist og From Creation er eksempler på influensene fra Jamaica med dyp dubbass og rastafarai-vokal av den varianten man har blitt vant til å høre i elektronisk musikk. De indiske påvirkningene materialiseres på Omid (Hope) hvor vokalist Loulou akkompagneres av drømmende melodilinjer og karakteristiske tablarytmer. Det låter tøft, men alt dette har artister som Leftfield, Talvin Singh og Massive Attack gjort på et tidspunkt da det vakte mer oppmerksomhet.

Ved å jobbe med en håndfull forskjellige vokalister oppnår Thievery Corporation å variere uttrykket sitt såpass at albumet aldri virker stillestående. Men uttrykkene som presenteres virker heller ikke spesielt banebrytende eller annerledes kontra en rekke andre artister i samme gate. Miksen av moderne elektronikk og fremmede kulturuttrykk er godt kjent etter hvert, og fremstår ikke her som et overraskende moment. Heller ikke de sporene som i størst grad hviler på en mer kjent, vestlig musikktradisjon er særlig nyskapende. Låter som den innledende Heaven's Gonna Burn Your Eyes med Emiliana Torrini på vokal og All That We Perceive med Pamela Bricker på vokal høres ut som kopier av franske Air anno 1998.

En av de sterkeste prestasjonene på albumet er det vokalist Patrick De Santos som står for på låta Meu Destino (My Destiny). De Santos florlette vokal svever igjennom sporet og snor seg elegant mellom sambarytmene. Det sør- og mellom-amerikanske kjøret forsetter på Exilio (Exile) hvor Vernie Verela leverer vokalprestasjoner som formidler cubansk isolasjon og melankoli. Dette midtpartiet er i særdeleshet albumets sterkeste øyeblikk, og hever utgivelsen betraktelig i mine ører.

Dessverre byr ikke avslutningen på flere oppløftende øyeblikk. Låter som The Richest Man In Babylon, Liberation Front og The State Of The Union har åpenbare kvaliteter og et budskap som fortjener å bli hørt, men særlig interessant er det ikke fra et musikalsk ståsted. Dette er basstunge pastisjer over jamaicansk dub og reggae uten at Thievery Corporation hever seg over kopieringsstadiet. Heller ikke Emiliana Torrini makter å løfte nivået på Until The Morning som blir en velkjent nattasang, før Garza og Hilton bysser oss fullstendig ut i drømmeland med den søvnige avslutningen Resolution.

The Richest Man In Babylon er en plate med mye godt stoff som ikke forvaltes på godt nok vis. Selv med en rekke sterke vokalister som representerer ulike musikalske tradisjoner, greier ikke Thievery Corporation å holde seg unna opptråkkede stier. Med hederlige unntak midtveis på albumet, blir The Richest Man In Babylon i tammeste laget for min smak.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Diverse artister - John Barleycorn Reborn – Dark Britannica

(Cold Spring)

Nyfolk fra England der kornet hylles, solen dyrkes og de romantiske idealer fra May Day til Harvest Festival feires.

Flere:

Paul Weller - Catch-Flame: Live at The Alexandra Palace
The International Tussler Society - Motorpsycho Presents the International Tussler Society