Mount Eerie
Smog
Woelv

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Wildfire & Firewire

Ungt talent fra Portland som allerede har en fet diskografi bak seg. File under: Mt. Eerie, Palace.

The Microphones. Palace Music/Brothers. Se der har vi allerede sagt det meste om hvilke to musikalske krykker Adrian Orange hviler sine skjelvende ben med. Det er sjelden en artist ligger så nær sine inspirasjonskilder i alt og ett som det denne unggutten fra Portland gjør, og da er det særlig Phil Elvrum/Microphones/Mt. Eerie jeg har i tankene. Det susete lo-fi uttrykket, den nervøse, usikre stemmen, de hanglete rytmene som av og til bryter sammen, den skjødesløse gitarspillingen - og det må sies - de tidvis svært så vakre og såre melodiene gjør det likegyldig om det står Orange eller Elvrum på plateomslaget, om Portland eller Anacortes er hjemme. Nuvel, de to har allerede samarbeidet så mye, at det er ingen stor hemmelighet i det hele tatt.

Orange har sine unge alder og korte karriere til tross snart gitt ut flere plater enn The Beatles noensinne klarte, og det sier seg selv at ikke alt han driver med skinner av sterkeste glans og fineste briljans. Det som skinner frem fra Oranges huleboersinn denne gangen er både intimt og isolerende, låter fremført i mørket der bare lyset tidvis når frem. Stort sett akustisk fundert, med støtte fra piano, trekkspill eller noen sprukne beats underbygger folk-elementene med lange tradisjoner i den amerikanske fjellheimen i møte med en moderne trubadur fra det 21. århundre. Mest vellykket her er (Fleeting) Moments, en mørk vise med håndtrommer og dunkel synth mens Orange gnager både om laptops, wildfires og firewire - som et barn av vår tid som ikke hører hjemme i vår tid. Den endeløse tyngden som ligger over The Old Graveyeard (platens lengste, 4:12), der Orange kan minne litt om Damien Jurado i vokalstilen er også en slik hemmelighetsfull perle som enkelte tilsynelatende bare kan trille ut av seg. Det er slike smukke øyeblikk som løfter Cave Days & Moments litt over det jevne. Thanksgiving er fremdeles et lite stykke unna både Eeries/Microphones kreative styrke og Will Oldhams øre for fantastiske melodier, og enn så lenge blir han lillebroren som får sitte tilbake på soverommet og skrive låter mens de store gutta er ute og spiller ball. Skal se han tar en grusom hevn en dag.

Merk for øvrig at unge hr. Orange er medlem av det fine instrumentalbandet The Watery Graves of Portland, som også er en del av Marriage Records' stall.

Thanksgiving kommer til Norge i begynnelsen av desember for å spille litt i hus og hytte rundt om i landet. Det kan bli riktig så trivelig.