Aphex Twin

Cold House - Hood (2001)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

De Store Følelsene

Det er fremdeles høst, regnet nekter å avta og siste tog hjem har allerede gått.

"All songs are about love and loss aren't they?"

Det er fremdeles høst, regnet nekter å avta og siste tog hjem har allerede gått. Hood er tilbake, og som alltid nekter de å være redd for De Store Følelsene. Det er alltid en grunn til at klisjéene har oppstått.

I "Den fabelaktige Amélie fra Montmartre" tegnet Jean-Pierre Jeunet et bilde av Paris der den evige kjærligheten ligger gjemt i hvert eneste lille pittoreske smug, der til og med skurkene egentlig har et hjerte av gull, og hvor det aldri, aldri er overskyet engang. Virkeligheten er jaggu oppskrytt.

Hood har brukt de siste ti-femten årene på å skildre et tilsvarende bilde av England. Bare motsatt. Fra innadvendt sko-titting og dronete folk-abstraksjoner, til etter hvert kjølig postrock med folk fra avant-hiphop-kollektivet cLOUDDEAD som "special guest stars". Uttrykket har forandret seg, men innholdet har alltid vært det samme – britisk kjøkkenbord-melankoli, evig deprimert og fornøyd med det. Ikke noe lykkepiller her i gården. De nakne trærne og åpne engene, som Hood er så glad i å pryde coverne sine med, tar seg nok aller best ut når det regner. Fullstendig inkompatibelt med Amélies florlette og sukkersøte melankoli skulle man kanskje tro, men innerst inne deler de den samme urokkelige optimismen, med hjertet godt stiftet til jakkeslaget.

"Ouside closer" representerer en liten stilistisk høyresving i forhold til forgjengeren "Cold house". Kulden og reservasjonen er byttet ut med et varmere og mer låtbasert uttrykk. Men misforstå meg ikke, Hood har fremdeles ingen planer om å bli det nye Coldplay. På sitt poppete beste har bandet en likefremhet og naturlighet som få gjør etter dem. Førstesingelen "The lost you" og åpningslåta "The negatives…" høres ut som popmusikk gjort i forbifarten. Som en tryllekunstner du ikke klarer å avsløre. Det er ekstremt fengende, men også påfallende lite konstruert.

Disse to låtene skiller seg ut fra resten av plata. "The lost you" er også den eneste sangen der den elektroniske glitchingen fra "Cold house" dukker opp. Låter som "Any hopeful thoughts arrive" og "End of one train working" snirkler seg frem med repetitiv gitarklimpring, varme strykere og resignert vocal. Postrock, bare uten den poengterte teoretiseringen av rock som preger band som Tortoise og deres klassekamerater. Dette er kanskje mer i slekt med Mogwais bravader de senere årene, men med atskillig tynnere ankler og nedslått blikk.

Leser man tabloider som NME og Dagbladet kan man lett lures til å tro at det britiske musikklandskapet består av en endeløs rekke trendofre med riktige referanser og hårfrisyrer, og med "one hit wonder" stemplet i panna. Hood har, i likhet med sine åndelige slektninger i Piano Magic, aldri fått mye oppmerksomhet av de som prøver å oppdage det neste store. Helt i det stille har de vokst seg ut av alle barnesykdommer, og er nå et av de bandene jeg virkelig stoler på. "Outside Closer" gjør ikke skam på tilliten. Det skulle ikke forundre meg om venneflokken til bandet fra Leeds blir enda litt større denne gangen.

Og det er ennå behagelig lenge til våren.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 8/10