Ed Kuepper
Ramones
The Sex Pistols

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Voksne menn

En av punkens pionerer holder fortsatt på det med det han kan best, nemlig å lage god musikk.

Noen gir seg aldri, selv om en strengt tatt burde ha gjort det. The Saints tilhører ikke denne kategorien. For snart 40 år siden ble det australske bandet etablert med Chris Bailey og Ed Kuepper som frontfigurer og låtskrivere. Tre album ble gitt ut i perioden 1977 - 1978, der alle i dag arkiveres som klassikere i platehylla. Energi, råskap, tøffe låter og et godt punkthåndverk var oppskriften. Men alt varer jo som kjent ikke evig, og Ed Kuepper valgte å gå sine egne veier i begynnelsen av 1979. Med helt ny besetning fortsatte Bailey under bandnavnet og et nytt langt kapittel ble skrevet. Alene og som selvskreven frontfigur tonet Chis Bailey ned mye av råskapen fra bandets tidligste fase. Fokuset var fortsatt på gode låter, men Baileys ungdomsopprør var over.

Bandets fjortende album King Of The Sun er nylig gitt ut i Europa (utgitt i Australia i 2012), og inneholder 11 spor. Det er en ren fortsettelse på godt og litt vondt. Godt fordi det er Baileys gjenkjennelige verden og toner i et midttempolandskap. Arrangementene og lyden er enkel i formen, uten så masse stash og unødvendigheter, også kalt krydder. Pop, rock, indie og, nei, det er lite punk å spore i uttrykket. Det føles vondt, etter så mange år i garasjen kunne nemlig Bailey ha slått hardt fra seg igjen med galskapen fra 1977 som passende tonefølge.

Men når det er sagt viser den jordnære rocken på King Of The Sun at bandet og Bailey absolutt har noe å fare med. Spesielt holder åpningen av albumet toppklasse. Det er melankoli og halvgrått der Bailey med sin halvrustne slepne vokal skaper en varme for oss godt voksne. Utover albumet krydres låtene med stryke- og blåseinstrumenter, et kjennetegn for The Saints' musikk fra midten av 80-tallet.

Selv om det stanger litt med enkelte middelmådige spor, føles Bailey og The Saints ekte og jordnære. Uten å tenke på nye fans, radiospilling og lommene full av spenn, er King Of The Sun et håndverk det er lett å sette pris på. Med albumet følger også en bonusplate med materiale fra 1985 til 1999. Skiva gir nok et noenlunde riktig bilde av hva The Saints er i dag. King Of The Sun er ikke plata å starte med dersom du ikke er kjent med bandet fra før, men er du kjent med de første årene, tja, hvorfor ikke oppdage en av punkens pionerer på nytt igjen?

Og finn for all del fram de tre første platene til The Saints. De inneholder noe av det beste som kom ut under punkbanneret på syttitallet og er som klassikere å regne, alle som én. (Red.anm)