Love & Life - Mary J. Blige (2003)
The Breakthrough - Mary J. Blige (2005)
Growing Pains - Mary J. Blige (2007)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Styrket ut av tårene?

Hun har modnet som artist, og tekstene er mer optimistiske enn noen gang før. Men musikken er ikke særlig spennende.

Mary J. Blige har hatt sitt å slite med, noe hun har formidlet tydelig gjennom musikken hun har skapt i løpet av sin femten år lange karriere. I 1994 debuterte hun med What's the 411?, og årene som fulgte bød på suksess og anerkjennelse, men også et trøblete privatliv. Blige har ytret seg om dyrekjøpte erfaringer og turbulent kjærlighetsliv gjennom ærlige og ofte nedstemte tekster. Tekstene har vært pakket inn fengende hip hop beats fra noen av de mest tidsriktige og ettertraktede produsentene innen r'n'b og hip hop. SStronger With Each Tear er hennes niende studioutgivelse.

Denne gangen er tonen atskillig mer positiv sammenlignet med hva man vanligvis får høre fra henne. Samarbeidspartnerne er fortsatt noen av de mest populære som 2009 har å by på, og her finner vi bidrag fra både Raphael Saadiq, Darkchild og den norske produsentduoen Stargate. Mary J. Blige anno 2009 ser ut til å være lykkelig og komfortabel etter tekstene å dømme. Platas tittel tatt i betraktning kan det virke som hun nå er i stand til å komme seg oppreist ut av alle problemer som privatlivet måtte by på – hun kommer styrket ut av hver felte tåre.

It took a long time to get to this place/and now that I'm here no one can ever erase/the joy that I feel, synger hun på I Can See in Color (fra filmen Precious). Den er gitt en nydelig retro soul-produksjon av Raphael Saadiq, og låta er en av platas fineste. Blige har modnet og vokst som artist, og dette er bare en av mange kutt som vitner om en tilfreds og selvsikker Mary J. Blige. Også den pianodrevne I Feel Good er mer optimistisk enn man er vant med fra denne kanten, og Mary utstråler styrke og selvsikkerhet.

Mer optimistisk, ja vel. Men særlig utfordrende er hun ikke. De tolv låtene er radiovennlige, tilgjengelige og forutsigbare. Her er både tunge hip hop beats og delikat piano, men det hele blir litt for trygt og kjent. De store radiovennlige hitene som Family Affair uteblir også. Mary J. Blige har valgt ut samarbeidspartnere som ikke utfordrer, og selv om tekstene er mer livsglade enn det vi har blitt servert tidligere, har ikke musikken utviklet seg like mye.

Selv om Alicia Keys plasserer seg i et litt annet musikalsk landskap er ikke sammenligningen mellom disse to til å komme utenom. Hennes The Element of Freedom ble sluppet kun en uke før Stronger With Each Tear, og Alicia Keys er atskillig mer solid enn Blige. I motsetning til hos Keys kommer klisjeene og de søkte metaforene som perler på en snor hos Blige. Kitchen beskriver frykten for at en annen dame skal stjele kjæresten hennes, og rivaliseringen setter henne i et dårlig lys. Pianobackingen er traurig, teksten er desperat - og låten er utrolig masete.

Hvis man skal bedømme ut fra låttitlene på Stronger With Each Tear kan det jammen se ut til at Mary J. Blige har tatt steget vekk fra dramatikk og komplikasjoner på privaten. Det store spørsmålet er kanskje om hun lager bedre musikk når hun møter personlige utfordringer? Etter tittelen å dømme virker det som hun mener alle de felte tårene gjør henne styrket.

Selv synes jeg faktisk hun skapte bedre musikk på nittitallet, da omstendighetene rundt henne gjorde at musikken var mindre optimistisk.

Father John Misty - I Love You, Honeybear

(Bella Union)