[capsule review in English available]

Tugboat

Butterflies EP - Diversion Blue (2002)
Do It EP - Diversion Blue (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Pleasurlig

Tromsø-kvintett med sitt andre album, trygt fundert i poprock-land, men med en del befriende utskeielser.

Jeg gikk tydeligvis glipp av noe med Diversion Blues to forrige EPer (Butterflies og Do It, begge 2002), for det er slett ikke bare to av låtene som er tatt inn i varmen på deres andre hele utgivelse, men totalt fire stykker. Det vil si at omtrent halvparten av sporene her er gamle venner for de som følger bandet tett, riktignok i noe fyldigere utgave denne gangen. Det er helt greit det, siden Looking At You og Tomorrow begge kler sin nye drakt like godt som den akustiske vi tidligere ble presentert.

Spenningen er derfor størst til de seks nye låtene, særlig med tanke på de noe sprikende EPene som har kommet i forkant. Jeg har følt at Tromsø-bandet har hatt mye inne, uten at de helt har overbevist. Pleasureville har blitt et godt og gjennomarbeidet pop/rock album, der ankepunktet mot deres mangel på å formidle særlig originalitet og engasjement fortsatt henger noe ved. Den første gangen jeg tar meg i å rugge på legemet er på Bullshit Lines, som er en drivende orgelstyrt rocker, hvor vokalist Stenersen er kledelig avslappet og rufsete i stilen.

På Henry Hippo (med den litt ekle teksten "pornographic magazines turn me on, here I cum...") gir de oss statiske trommebeat som møter saksofonist Hans V. Hansen, og som sammen danner et ganske så heftig støyparti etterhvert. Har hatt litt trøbbel med Hr. Hansen tidligere, og synes han har gitt Diversion Blue et litt for svett preg, men på Pleasureville svinger han øksa i akkurat passe doser. Det gjelder særlig på den lange og oppbyggelige Everything is Nothing, som han løfter inn mot de store høyder sammen med spaca keyboardlyder. Platens klart feteste låt, dette her.

Det er et stykke unna før man kan kalle singlene Do It og Butterflies for direkte fete, og disse lider under et noe selvhøytidelig uttrykk som disse ørene kan styre sin begeistring for. Det er som om bandet ikke helt vet om de skal danse med Pearl Jam (grunge light) eller Motorpsycho (fuzzpop), og ender med å falle mellom begge stolene. Sistnevnte band er en mer eller mindre tydelig kilde til inspirasjon på Looking At You og Tomorrow. Alle disse fire er hederlige spor, men de etterlater ikke akkurat rungende stillhet etter seg. Psycholinken kan følges videre på Another Point of View, hvor de mest av alt høres ut som seg selv (som på Tomorrow). Det beste materialet er spart til slutt med låtene Bullshit Line, Inside My Computer hvor de også slipper ut litt innestengt gruff, Everything is Nothing og delvis Henry Hippo. Disse drar opp platen såpass at jeg fortsatt tør vente større ting neste gang.

Det mangler litt før denne kvintetten kan spille ball med de store gutta, men de er på rett vei mot et eller annet. Jeg håper de velger en hardere, mer kompromissløs retning i fremtiden, men tør ikke vedde på det. Det er i første rekke bandets mid-tempo stil som som kanskje bidrar til å gi dem et ufortjent gubbestempel, og vi snakker altså om gutter i begynnelsen av tjueåra her. Synes de kunne tatt'n litt mer ut, jeg.