Cream
Edgar Broughton Band
Comets On Fire

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Retro Radio

Tre 21-åringer som spiller råbarka tung, psykedelisk blues-rock inspirert av Blue Cheer, MC5, Cream og Jimi Hendrix.

Stadig nye generasjoner graver seg bakover til rockens klassiske gullalder på slutten av 60-tallet. Lurer du på hvorfor denne gullalderen var akkurat da? Fordi flersporsinnspillinger ble utviklet på denne tiden og gav helt nye muligheter til et musikalsk uttrykk som akkurat hadde kommet i tenårsopposisjon. Dessuten fikk artistene en uhørt frihet i studio som streite wannabes i dag bare kan drømme om.

I dagens sterkt segregerte og relativistiske musikkverden finnes både friheten for dem som søker den og regler for de som ønsker å følge dem. Alt er like relevant og moderne, alt avhengig av individuell gruppeidentitet, vi har passert post-modernismen langt inn i konsumerismen. Ingen bryr seg om hva du liker eller hva du gjør, så lenge du konsumerer.

Radio Moscow fra Iowa er altså tre 21-åringer som spiller råbarka tung, psykedelisk blues-rock inspirert av Blue Cheer, MC5, Cream og Jimi Hendrix Experience.

Produsenten på denne debutplata har vært Dan Auerbrach fra The Black Keys. Hipphetsfaktoren er dermed særdeles høy nå for en musikkform som ble utledd på 1980- og 90-tallet.

Det er viktig å sette ting i perspektiv når det gjelder psykedelisk bluesrock. Fra 1967 og et tiår framover vrimlet det av tildels svært gode slike band både i USA, Storbritannia og resten av verden. I sistnevnte gruppe finner vi et enormt antall talenter som ikke fikk vid anerkjennelse på grunn av markedsbarrierer. Pappo's Blues fra Argentina og Blues Addicts fra Danmark er gode eksempler på grupper med langt høyere intensitet enn Radio Moscow. Jeg kunne like gjerne nevnt Wally Gonzalez fra Filippinene eller Jesse Harper fra Australia. I Spania kombinerte Ramoncin y WC punk og hard blues-rock allerede i 1978. Fantasyy Factoryy hadde en del plater på 1990-tallet som låter forbløffende likt Radio Moscow. Flytter oss over til hjemstaten deres har vi kjente navn som Tommy Bolin eller langt mer obskure Phafner eller Truth & Janey. Et teppe består av utallige tråder, som en vismann (og 99 idioter) har sagt flere ganger.

Når en triobesetning trakterer gitar, bass og trommer og i tillegg legger vekten på svingende instrumentelt samspill, sier det seg selv at du skal være glad i gitar for å være interessert. Radio Moscow låter såpass gammeldags at musikken deres aldri kunne vært innspilt i 1969, innstuderte rekonstruksjoner i ettertid har alltid noe "perfekt" over seg som virker alt for mistenkelig. De ti sporene går unna på under 37 minutter, en effektivitet noen og enhver har noe å lære av.

Wah-wah-pedalen blafrer opp og ned, mens bass og trommer gir et energisk komp. Selv statuer kan bli nødt til å nikke, spille luftgitar eller tråkke med foten av dette. Joda, Parker Griggs mestrer genren til fingerspissene, det er godt å høre et realt, synth-fritt album!

Om dette er retro? All musikk er og vil alltid være retro!

Andrew Bird - Noble Beast

(Bella Union)