The Velvet Underground
Arcade Fire
Sufjan Stevens

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Musikalsk mangfold

Bli forelsket i mangfoldet og du får deg en vakker opplevelse.

Bodies of Water fra Los Angeles elsker å utfordre meg som lytter gjennom sitt musikalske mangfold. A Certain Feeling er deres andre utgivelse og deres første på Secretly Canadian. Kvartetten består av to menn og to kvinner, herunder deler to også samme seng; ekteparet David og Meredith Metcalf.

Umiddelbart virker det som det meste er tillatt, og det musikalske landskapet som fanges inn i medlemmenes hjerter er stort og omfattende. Det å gå inn å kommentere hver enkelt låt blir nesten som å ta for seg et musikkleksikon. Tonene av gospelens desperasjon, hardrockens aggresjon, indiens farger, progrockens finesser, krautrockens kraft høres og kjennes.

De fleste av låtene er rundt 5 minutter, og det skiftes i takter og sjangere i en og samme melodi. Et slikt mangfold kan fort bli kaotisk og forferdelig ustrukturert, men i skapelsen Bodies of Water er den røde tråden – stemmene. Harmoniene og koringen er som dette århundrets Mamas & the Papas, et ordentlig folk-kor, ikke fullt så glatt som John Phillips og vennene hans, men det utføres i en varm indie og hippie sjarme. Det kan være den søteste pikeaktige stemmen (innledningen i den vakre If I Were a Bell) som fremføres, så i neste halvdel høres det ut som et desperat kirkekor som backes opp av et tysk hardtslående krautrockband. En noe forunderlig sammenblanding, men her fungerer det fullkomment.

Det pumpes med hammondorgel, og det er gitarer med fuzz og gitarer som er småfunky, akkurat som Carlos Alomar (ex. gitarist med backingbandet til David Bowie). I tillegg benyttes blåsere og fløyter på flere spor som gir en stor spennvidde, og kler opp hver enkel låt. Ikke minst tar det lang tid før alle smådetaljene er konsumert inne i mitt hode. Det er ikke bare innkledningen med instrumenter og stemmer som overbeviser, men mest av alt er det kvaliteten på alle låtene. Gjennom hele albumet så er det gjennomført plettfritt.

Dette er ei skive som blir bare bedre og bedre for hver gang den har tatt en runde. Mange gode velskrevne låter som lekkert er pyntet med detaljer, gjør at den gode musikalske opplevelsen vokser. Jeg oppdager nye elementer ved hver spilling som som fører til at reisen blir spennende.

A Certain Feeling er definitivt en av årets store overraskelser.

Devendra Banhart - Cripple Crow

(XL)