[capsule review in English available]

Röyksopp
Ralph Myerz & The Jack Herren Band
Ugress

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hjemmebakt

Nok en herremann fra Bergen klar til å overta tronen til Röyksopp. Athome Project kommer nærmere enn de fleste med en kløktig miks av rytmer og pop.

Det er Stian K. Jacobsen som er Athome Project. Og dette er virkelig et "at home"-prosjekt siden det meste er spilt inn på det berømmelige gutterommet. Som så mange andre på den norske elektroniske scenen befinner Jacobsen seg i Bergensområdet. At det er tromsøværingene i Beatservice som tar seg av mannens utgivelser er nok et bevis på at den elektroniske pilgrimsruten mellom Tromsø og Bergen fortsatt er åpen.

Denne debutlangspilleren har snurret og gått i spilleren min hjemme og på Mac'en på jobb en god stund nå. Fra første runde likte jeg Jacobsens varme og fengende programmering, og jeg ble med ett skeptisk. Skulle jeg gå lei hele prosjektet i løpet av den første uka? Neida, ytterligere uker har gått, og Athome har vært min trofaste følgesvenn som jeg har blitt svært glad i. Det er ikke akkurat feinschmecker-programmering mannen byr på, men heller en gjennomført og enkel produksjon som funker. Det er låter som Panpsychism og Heaven & Hell entydige bevis for. Ikke for mye fiksfakseri, men heller en drepende effektiv grunnrytme som får foten til å gå og poengtert små-programmering over grunnrisset.

Det er vokalsporene som er med på å heve utgivelsen til Athome Project over sine mange instrumentale svirebrødre. Kanadiennen Caitlin Simpson gjør en sterk innsats på mini-hitten The Spy, men gjør om mulig et enda bedre innslag på A Feeling Of Care, hvor hun til og med har noe på hjertet. Den mannlige vokalen på I Move On er ukreditert på min promokopi, men utgjør en fin motsats til Simpsons divavokal, selv om ikke låta er av de sterkeste i utvalget.

Slow Train er en av mine favoritter blant instrumentallåtene på skiva. Her er det et driv og et jag i programmeringen som jeg ikke har vært borti siden Xploding Plastix sleit ut CD-spilleren min for et par år siden. Det er noe cinematisk over dette sporet, og til tross for - eller kanskje på grunn av - de simple effektene som ligger strødd utover sporet så opprettholdes en spenning gjennom hele låta. Det er dubrytmer som overtar på Everything Changes, med variert hell. Dubben misbrukes ofte siden musikkstilen består av enkle og lett gjenkjennelige elementer, men det er de færreste som mestrer de spinkle effektene og den fete bassen. Det krever nok noen år på baken for å få dubben til å gjøre jobben for deg, så jeg ville vært mer fornøyd om også vår mann Jacobsen overlot dette til de store gutta: Sly & Robbie, Mad Professor og Lee Perry.

"Just press a button and things happen", er innledning på siste spor fra Athome Project i denne omgangen. Det er nettopp det Stian Jacobsen har blitt kritisert for etter at utgivelsen så dagens lys; at det er for "flinkt" programmert, for kalkulert til å være av høy kvalitet. I mine ører er det motsatte tilfelle med Athome Project; med begrensede midler har Jacobsen greid å mekke et sterkt uttrykk som riktignok ikke har finessene til Röyksopp, men som i det minste har et driv og en følelse ved seg. Dette gjør sitt til at Athome Project kryper nærmere toppkarakter enn for eksempel debutskivene til Ugress og Moonflowers.