New Kids on the Block
Take That
Westlife

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Backstreet's Back!

Sterk samleplate med få dødpunkter fra popindustriens høyborg.

Man trenger ikke å ha vært jente og fjorten år på siste halvdel av nittitallet for å huske minst et par-tre låter av Backstreet Boys (BSB). Sannsynligvis kan du nynne dem på kommando også, for de fem amerikanske guttene kan skryte av et vanvittig platesalg på over 65 millioner eksemplarer, en endeløs rekke priser og sikkert mer spalteplass i dagspressen enn noen sittende norsk regjering i samme tiår.

Jeg har aldri før kunnet forsvare det å gå til innkjøp av en hel plate med BSB, til det har de gode låtene blitt fullstendig overskygget av altfor mange pregløse og akk så kjedelige ballader. Men, folkens, det er bare å innrømme det: På denne plata er alle godlåtene med.

Samlingen består i hovedsak av de mest catchy, up-tempo låtene BSB har kommet med. Her finner vi udiskutable boyband-klassikere som Everybody (Backstreet's Back), Quit Playing Games With My Heart og The Call. Og enten man liker denne musikken eller ikke; alt dette kan vi takke en svenske for! Max Martin var tidligere trommis i et heavy metal band, men er betydelig mer kjent for å ha produsert og skrevet BSB's største hits og står også bak Britney's Baby One More Time og flere schlägere for N'Sync.

Selv om andre produsenter som The Neptunes og Timbaland raser oppover på stjernehimmelen er det ikke til å komme utenom at Max Martin har hatt stor innflytelse på den kommersielle popmusikken. De Martin-produserte låtene på denne plata teller hele ni stykker, og de er ikke bare noe av det ypperste vi kan forvente oss av førsteplasser på hit40-lista, men rett og slett veldig bra.

De svakeste punktene i samlingen er Anywhere For You og More Than That, som ikke består ballade-testen og faller i den tidligere nevnte fellen. Med unntak av disse synes Nick, Kevin, Brian, AJ og Howie som en god investering i platesamlinga, og vi må kunne tillate oss denne moroa som mellomspill til all den alternative countryrocken, pønken og skranglepopen vi ellers hører på.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Jens Lekman - Night Falls over Kortedala