Jan Garbarek
Keith Jarrett
Paul Bley

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Inn i tåkeheimen

Utfordrende musikk. For å oppdage dens usigelige skjønnhet må man forsere en labyrint av fremmede lyder og utilgjengelige dissonanser.

Christian Wallumrød Ensemble hadde formidabel suksess med sin forrige plate Sofienberg Variations. På A Year From Easter brukes samme oppskrift og de samme musikerne; Arve Henriksen på trompet, Nils Økland flat- og hardingfele, Per Oddvar Johansen på all tenkelig og utenkelig perkusjon, og kapellmester Christian Wallumrød på piano og harmonium. Wallumrød har skrevet det meste av musikken, og mye av musikken er skrevet, ikke improviser. Den er vakker, vanskelig, vital, vidunderlig og vond på samme tid.

Musikken er spekket med motstand og det krever litt tålmodighet for å tilnærme seg denne platen, men man får lønn for strevet. Wallumrød-ensemblets sære blanding av impulser fra folkemusikk, samtidsmusikken, ECM-jazz, klangflater, kirkemusikk, og barokk musikk er ikke vanlig kost. I tillegg har musikken et meditativt og syklisk uttrykk, og fremdriften ligger ofte på et sublimt nivå. Så for å kunne oppdage denne musikkens endeløse skjønnhet må man kanskje lytte på en annen måte enn man er vant til.

Det er pianoet som er utgangspunktet og sentrum i denne musikken, men fele og trompet får også mye plass. Wallumrød utnytter spesielt klanglikheten i disse instrumentene, og Henriksen og Økland klarer på forunderlig vis å smelte sammen i sine unisone melodilinjer og clusterakkorder. Selv om alle låtene unntatt Eliassong ikke har fast beat, er Per Oddvar Johansen allikevel høyst tilstede i lydbildet; hans cymbalklanger, tilsynelatende tilfeldig rasling i perkusjonsinstrumenter, og hviskende visping utgjør store deler av trommesporet.

Mannfred Eicher har vært produsent på nesten alle ECMs utgivelser. Det var blant annet han som foreslo å ta med Nils Økland med i ensemblet før Sofienberg Variations. På denne platen legger vi merke til et typisk Eicher-grep, nemlig at noen låter repeteres underveis i albumet, såkalte repriser. The Beatles brukte det på Sgt. Pepper for å styrke konseptalbum-uttrykket, mens Eicher ønsker å skape en slags organisk helhet som gir assosiasjoner til den vestlige kunstmusikkens verkoppbygning. Derfor repeteres både den nydelige Eliasong og A Year From Easter. Versjonene er ikke identiske, men er alternative takes av samme låt. På denne platen tilføyer dette ingenting vesentlig, disse sporene gjør den heller unødvendig lang, men allikevel blir det ikke ensformig.

Wallumrød har alltid en sterk og gripende melodi som fører musikken videre, men her pakkes dette inn i en tåke av fremmede lyder, dissonanser og ubekvemme rytmemønstre. Når man evner å se gjennom tåken og fokusere på essensen i musikken vokser den til uante dimensjoner. En ubeskrivelig styggvakker plate.