Ekko ekko

Masters At Work
Kevin Yost

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Cash & Carry

Sterkt house-bidrag fra en nordnorsk duo som valgte å ta kvelden allerede etter første langspiller.

Nyttårsaften 2000 slo Raymond Hansen fra Tromsø og Jann Marius Dahle fra Harstad hodene sammen og fant ut at de skulle produsere svingende house under navnet Kyd & Kango. De burde muligens brukt litt ekstra tid på å finne et mer fengende navn, men utover det har ikke gutta trådt feil ett eneste sted. Sammen har de to produsert noe av det beste som er sluppet fra den norske housescenen. Hele ni 12-tommere har de rukket å gi ut på labelene; Slip'n'Slide, Influence, Ascension, Estereo og Henya Records. Nå har Beatservice tatt ansvaret for å samle de beste spora på CDen High Above, for å krone samarbeidet.

Beatservice har gjort et eksklusivt utvalg fra den samla produksjonen til Kyd & Kango. Kun syv låter presenteres, men seks av dem ligger rundt 10 minutter, så det er en full pakke vi får servert. Lengden på låtene gir gutta frihet til å bygge opp et godt driv på hver enkelt låt, og spe på med tyngre beats etterhvert som sangene skrider frem. Dette er meget effektivt på en låt som High Above, hvor stadig nye elementer pakkes på en streit house-låt. Perkusjonsbruddet midtveis fungerer godt, og bidrar til å skjerpe lytteren, der mange houselåter mister grepet og forblir repeterende inntil det kjedsommelige. Slagverk dominerer også neste spor, The Jazzcafe, som i uttrykket kan minne litt om Kevin Yost - dog uten å følge hans rigide mønster like slavisk.

Gutta avslører seg som tilhengere av New York-skolen for groovy discohouse, og leverer låter som ikke er langt unna standarden Masters at Work har satt gjennom sine produksjoner. Dette er spesielt tydelig på Bugi, som er den eneste låta på skiva som ikke er utgitt tidligere. En fengende rytme kompletteres av samplet vokal og lette gitarriff, som løfter stemningen fra det iskalde nord og til et glohett New York. Låta er som en rastløs vandring i boogie wonderland på jakt etter nye åsteder for utfordrende hoftevrikk med høy hårføring. Herlig!

Herrene Hansen og Dahle varierer sitt uttrykk underveis, hvilket bidrar til å gjøre albumet svært så lyttbart. Fra sprelsk slagverk som gir sydlandske assosiasjoner på Barakan, skifter gutta tempo og vi ender tilbake i New York på This Is The Way. Bølgende bass, groovy keyboards og samplet vokal bidrar til å gjøre dette til et av høydepunktene på en sterk utgivelse. Selv om ikke noe av materialet er spesielt banebrytende, så er det umiddelbart fengende, og man kan ikke gjøre annet enn å hive seg med på festen. Gutta viser at de har en enestående følsomhet overfor å spe på med den rette dosen blåsere og tangenter, som ellers har en tendens til å oversvømme tilsvarende utgivelser i samme sjanger.

Når den avsluttende Ekko ekko svinner hen etter en forrykende time, sitter man igjen med et litt trist smil. Denne langspilleren avslutter nemlig samarbeidet mellom Kyd & Kango. Jann Marius Dahle har vendt nesen sørover og etablert seg i Oslo, og dermed strander også dette prosjektet. Plateselskapet kan derimot forsikre oss at gutta er i gang med nye prosjekter på hver sin kant, så kan hende vi møter dem igjen i nye konstellasjoner. Takk for denne gang, dette var meget hyggelig. Vi må treffes igjen.

Them Crooked Vultures - Them Crooked Vultures

(RCA)

Queens of the Stone Age, Led Zeppelin og Nirvana bokstavelig talt i ett og samme band. Tiårets supergruppe? Mest sannsynlig.