Pre-Existence

Tetuzi Akiyama

CD (2005) - Locust

Nakne melodistrukturer

Minimalistisk kassegitarimprovisasjon.

Det er litt vanskelig å gjøre seg opp en mening om Tokyo-baserte Tetuzi Akiyamas musikk. Stryk "litt". Jeg aner ikke hvilke tanker som ligger bak mesteparten av det han holder på med, og ikke skinner de nevneverdig igjennom de nakne melodistrukturene, heller, akkurat. Men desto mer vekkes på mange måter undertegnedes interesse.

Låtene hans virker imidlertid høyst personlige, med en dyp innlevelse, og er åpenbart ikke skrevet for å imponere de store massene. På Pre-Existence er det faktisk mer stillhet enn det er lyd; låt nummer en, Atheist, starter med sporadisk strengnapping og litt twang her og der, mens i følgende spor, Reinforcement, kan man etter noen minutter ense en befriende melodi på grunn av den litt mer naturlige, rettere sagt forutsigbare, rekkefølgen i grepene som blir tatt med kortere mellomrom. Musikken er en tålmodighetsprøve av de helt ekstreme som man ramler borti i musikkens verden, og mest sannsynlig vil sikkert de aller færreste i det hele tatt omtale dette som musikk.

Det er faktisk ingen skikkelige akkorder som blir slått, og anstrengelsene virker halvhjertet gjennomførte, selv om det er all grunn til å tro den erfarne bluesartisten (blues er her brukt i minst mulig konvensjonell betydning) har stålkontroll over hva han selv holder på med. Kanskje er bevegelsene bare styrt rent av emosjoner, det er vanskelig å anta noe særlig når man ikke har mer å gå etter. Hadde man utstyrt Sunn O))) med akustiske gitarer, er det sånn som dette det ville ha blitt hørendes ut. Sunn O))) unplugged, altså: få grep i minuttet, og lange etterklanger. Komposisjoner som krever både et åpent sinn og en stor kaffekopp. Eller kanskje låter det litt som en stum Jandek: improviserte, utilgjengelige melodier, med plutselige innfall av akkordslag eller et dask andre steder på strenginstrumentet, før det umiddelbart glir over i sløv og bedagelig klimpring igjen.

Vil man ha en innføring i samtidsmusikk, er nok ikke Akiyama den man ønsker å finne på førsteklassepensumet. Pre-Existence er improjazz, avantblues og minimalisme for godt voksne, og selv merker jeg at jeg ikke er helt tørr bak ørene ennå. Men interessant er det nå i hvert fall, og jeg kan la mye få forlenget levetid i spilleren min alene på basis av denne banale årsaken.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo