Vals For H

Ole Amund Gjersvik Quartet

Milonga del Angel - Combo Tango (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Milonga Noruega

Skal du bare ha en norsk tangoskive i år...

Nordmenns forhold til tango er nok for mange forbeholdt kjennskap til "schlägere" som Tango for To og Jørn Hoels Lost in the Tango. Det er derfor på tide med en aldri så liten fornyelse på denne særegne argentinske musikkformen her hjemme. Tangoen vokste frem i dance halls i Buenos Aires på 1890-tallet, og akkurat som byen selv er den preget av både spansk og italiensk påvirkning, men her kan man også spore kabaret, sigøynermusikk, habanera fra Cubas bakgater og franske musetter. I god tradisjon og med elegant stil tar Combo Tango oss dermed med på en skikkelig kulturell rundreise, understreket av at musikerne kommer fra Argentina, Norge, Spania, Nederland og England.

Hovedarkitekten bak dette prosjektet er kontrabassist Ole Amund Gjersvik, utdannet fra Bergen Musikkonservatorium i 1987. Han har i en årrekke markert seg både i samarbeid med andre (Ole Paus, Trang Fødsel, Nils Petter Molvær med flere) og også som soloartist eller i bandkonstellasjoner der han veksler mellom jazz og tango (blant annet i Ole Amund Gjersvik Quartet). I tillegg har han drevet Acoustic Records med base i Bergen siden tidlig 90-tall, så dette er ingen oppkomling innen norsk musikkliv. I samarbeid med musikere av verdensklasse er det ikke så oppsiktsvekkende at resultatet har blitt deretter, men imponerende er det likevel at Gjersvik både har skrevet og arrangert alle låtene på platen. Hans innsats for tangomusikk her i landet fortjener langt mer oppmerksomhet enn det han har blitt tildelt så langt.

Tangoens mest særegne instrument er det tyske trekkspillet bandoneon (med sin karakteristiske firkantete form), som ble populært i Argentina og Urugay på slutten av det forrige århundre, og som siden har vært synonymt med tango. Her spilles det av argentineren Gabriel Rivano, en tredjegenerasjons prisbelønnet bandeonist og komponist. Den andre argentineren som bidrar her, gitaristen Victor Villadangos, har også en imponerende merittliste bak seg, og han er utdannet musiker med tittelen Professor Superior de Guitarra(!) fra Conservatorio Juan José Castro i Buenos Aires. Det er disse tre som er mest tilstede i lydbildet, sammen med fiolinst Tor Jaran Apold og en rekke pianister som veksler mellom låtene. Det er også verd å trekke frem gitarist Morten Færestrand for utsøkt arbeid på El Gitarro Electrico.

Uten å kjenne denne musikkstilen altfor inngående, så er det liten tvil om at Combo Tango holder høy kvalitet hele veien, både i fremføring og i autentisitet. Her går langsomme valser (Gabriels Vals, Nostalgic Waltz, Vals For H) og fyrrig latino (Moy Bien, Tango For H) lett om hverandre, sammen med trist melankoli (Milonga For Hege) og flørtende bossa (Milonga Hysen, milonga er forøvrig et begrep for tangoparties), og i tangoens beste ånd utnyttes store deler av menneskets sinnsstemninger og følelsesregister gjennom musikken.

Med bilder fra et raknende Argentina flimrende over fjernsynsskjermen får denne platen en ny aktualitet. Tangoen bærer i seg både argentinernes stolte fortid og vanskjøtte styring, den er emosjonell og vakker, pirrende og sensuell - noe Ole Amund Gjersvik og hans Combo Tango med glans klarer å formidle.