Neon Blonde
Test Icicles

The Weight of This Mistake - Rumble In Rhodos (2004)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Skamløse blodsbrødre

En nesten perfekt plate som er fullstendig skamløs på absolutt alle de riktige måtene.

Hvem skulle egentlig trodd det? At to av de beste norske singlene som har kommet de siste månedene er signert Rumble In Rhodos. De har alltid levert kvalitet, men denne gangen har de overgått seg selv og de aller fleste andre med White Dancing og Soft Insulated Days - hitlåter av rang! Dette er skamløst på alle de riktige måtene.

Elementene av hardcore er fortsatt tydelige og grunnstammen i det man kjenner igjen som den klassiske lyden av Rumble In Rhodos, men elleville poparrangementer kommer og smekker oss i ansiktet like mye som det denne gangen. De leker med eksplisitte komponenter av pop litt på samme måte som vi har hørt The Blood Brothers gjør før, dog den drøyeste galskapen er lagt til sides. Det er uansett ingen vits i å forsøke å toppe galskapen til det nå nedlagte Seattle-bandet - det ville vært helt meningsløst. Det betyr heldigvis ikke at man ikke kan lage noe like bra.

På det jeg vil tro burde være det neste singelsporet, Carve Visage, så høres det av alle ting i introen ut som de har lånt fra Midlakes hit, Roscoe. Når det er sagt så er det med overbevisning at de gyver løs på hver enn tone på dette albumet. Aldri har Rumble In Rhodos hørtes mer selvsikre og, uten å komme med stikk til bandets katalog, men enormt mye mer originale enn de noen gang har vært før. Det er nesten så jeg vil påstå dette er en viktig plate, hva nå enn man legger i det i disse dager. Samme kan det være, Signs Of Fervent Devotion har unngått alle fellene på veien og blitt et praktverk av et album som burde tale til omtrent alle.

Den noe dramatiske forvandlingen har sin naturlige forklaring. Anders Tjore, som vel må være landets travleste mann for tiden. Så langt i 2011 har han gitt ut album med Turns og The Apricot, og neste uke er det tid for ny plate fra Montée. På Signs Of Fervent Devotion har han sammen med Montée-makker Erlend Mokkelbost stått for produksjonen, og det høres at det har foregått mye nytenking for Rumble In Rhodos.

Rumble In Rhodos er fortsatt Rumble In Rhodos uansett, og har uten tvil gitt ut sitt desidert beste album til nå. Forvandlingen er likevel ikke til å komme unna, og hvis ikke dette gjør at flere trykker bandet til sitt bryst, så skjønner jeg absolutt ingenting. Jeg har alltid hatt et problem med bandnavnet til denne gjengen, men dette er det såpass klasse over at jeg er villig til å tilgi det aller meste.

Ikke siden fantastiske Q And Not U herjet på starten av forrige tiår har jeg hørt noe lignende, kanskje med unntak av den nest siste og litt mindre kaotiske skiva til The Blood Brothers, nemlig Crimes. Og om det var noe som manglet her i verden akkurat nå, så tror jeg faktisk det er nettopp det! Forvandlingen har mildt sagt gjort Rumble In Rhodos godt, og det er på mange måter som om vi har med et annet band å gjøre selv om lyden av det gamle Rumble In Rhodos langt fra er borte.

Det er ikke annet å si til slutt enn at denne skiva bare er helt vilt bra, og det er din plikt som menneske å sjekke den ut.