Pere Ubu

Stenåldern kan börja - bob hund (2001)
Folkmusik För Folk Som Inte Kan Bete Sig Som Folk - bob hund (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Bli min hund

bob hund serverer gammel moro og nytt liveopptak. Om du har det meste er konserten verdt en lytt.

bob hund har med denne utgivelsen samlet ting som ikke finnes på de ordinære albumene sine. Anledningen er deres 10 års jubileum. For de som ennå ikke har stiftet bekjentskap med dette bandet kan dette være en grei begynnelse, man får et fint innblikk i bob hunds snodige verden. Her er et variert utvalg låter, deriblant en del av bandets største hits. I tillegg får man mulighet til å få et innblikk i et av Skandinavias best beryktede live band.

En håndfull av disse låtene er skandinaviske indieklassikere. Ett fall & en lösning og Istället för musik: förvirring har vært gjengangere så vel på radio som på en del utesteder. Sistnevnte finnes også her i en herlig pønka versjon fra øvingslokalet.

En personlig favorittlåt er Din hund, live fra Hultsfred 1999. Dette er en svensk coverversjon av Stooges I Wanna Be Your Dog. bob hunds utgave ligger ganske nær originalen, og er like vital og rå. Ideen med å ta semiklassiske rockelåter for å covre dem på svensk høres jo ikke genialt ut, men bob hund får det til på et snodig vis. Omtrent det samme gjør de med låter av Pere Ubu, Velvet Underground og Wipers.

Ikke alle låtene er like interessante, men det kan man heller ikke vente av en slik samler. 19 låter fra ulike perioder er det vanskelig å få til å høres ut som et album. Det er heller ikke meningen, og høydepunktene er nok de låtene man kjenner best fra før. I tillegg finner man en god del gullkorn blant de låtene som ikke nødvendigvis er allemannseie. Hörlurar, Jag tror jag är kär og Romeo er gode eksempler. Personlig liker jeg bob hund best når de er et rockeband med popteft. Når man smiler og rister på håret bare man hører refrenget. Noen av de roligste låtene er heller kjedelige i mine ører. Som bonus dukker hele Edvin Medvin-singelen fra tidlig i karrieren opp, uten å være nevnt på coveret. B-sidelåter er Nödrim og Fotoalbumet.

Liveopptaket er fra mai 2001 og er tatt opp i London. Her får man en god del kjente og kjære publikumsfavoritter og litt til. Konserten viser på en fin måte bandets energi og glede i livesammenheng. Lydkvaliteten er god og humøret på topp. Ikke alle band mestrer livealbum som denne svenske sekstetten. Det er mange svenske fans blant publikum, noe som medfører en del artige beskjeder som spontanoversettes fra scenekanten. Låter som Dansa efter min pipa, Istället för musik: förvirring og Skall du hänga med? Nä!! Gjør dette til ei god partyskive.

En slags konklusjon må bli at jeg fant større underholdningsverdi i livedelen av 10 år bakåt & 100 år framåt. Jeg fikk rett og slett kjempelyst til å se bob hund live igjen. Som helhet er også denne utgivelsen verd pengene, spesielt ettersom den selges til prisen av enkel-CD. Med gjemte bonusspor og hele 34 låter (selv om noen går igjen). Ikke dårlig.