Atomic
Charles Mingus

Zanussi Five - Zanussi Five (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

God norsk kvalitetsjazz

Liveband må også på plate, og godt er det. Et av de sterkeste kortene jazz-Norge har på hånden.

Zanussi Five er et kult band. Veldig kult band. Om mulig er de enda kulere live enn på plate, men skive nummer to faller ikke i noen skygge av den grunn. De holder seg på Moserobie, det svært gjeldende plateselskapet i dagens svensk-norske jazz, et selskap som kler dem meget godt.

En akustisk kvintett uten akkordinstrument - ikke det vanligste, men heller ikke det umulige. De tre eminente saksofonistene Kjetil Møster, Eirik Hegdal og Rolf-Erik Nystrøm gjør at man glemmer dette aspektet.

Per Zanussi selv på bass er både leder og komponist på de fleste låtene, og viser på denne måten seg frem som en autoritær type i jazz-Norge. Han står på en måte bak, og sammen med Per Oddvar Johansen på trommer kontrollerer Zanussi at prosjektet faller i god jord, og at alt går riktig for seg der fremme blant saksofonistene. Bandet er ikke adskilt, tvert imot, her går mye sammen.

Rollefordelingen innad i kvintetten er spennende å lytte etter, spesielt når den ene tenorsaksofonen legger seg på et ostinat sammen med kompet. Oppå dette ligger de to resterende saxene og jobber mot strømmen. I så måte kan jeg kanskje si i mot meg selv fra avsnittet over, for ofte er det veldig tydelig at bunnen er hakkete og stabbende, mens toppen er mer utflytende, slik som for eksempel i Ornitheology. I tillegg kommer alle vakre underlag som blir et viktig virkemiddel i lydbildet. Dette er lyttemusikk såvel som opplevelsesmusikk.

I grooves anmeldelse av debutplaten ble det påpekt at det kunne være vanskelig å feste seg ved enkeltlåter. På Alborado er disse skillene noe mer definert. Om bandet bevisst har tilbasset seg plateformatet kan være vanskelig å si, men det er i hvert fall lett å peke på enkeltstående låter og si noe om dem. Faktisk er stykket Zoanthropy delt opp i to deler, som hver for seg er vidt forskjellige, men titlene danner i seg selv en helhet. På denne måten er det dermed også lett å skille ut Interlocutor og The Glimmung som de klarest fri-improvisatoriske låtene, mens Ornitheology og Asso di Picche utmerker seg som eventuelle høydepunkter. Resterende låter er også verdt å merke seg, ofte på grunn av gode riff og tema, i tillegg til alle soloprestasjoner.

Alborado har som album en imponerende helhet. På meg virker det tydelig at låtene er helhjertet utført, at hver musiker bidrar med alle sine kvaliteter, og dette viser seg igjen i helhetsinntrykket. Spranget fra de villeste låtene som swinger noe grasalt, ned til lavmælte sessions med et helt annet fokus, er nokså stort. Samtidig faller det veldig naturlig å ha disse variasjonene blant det noe mer ekspressive uttrykket bandet alt i alt har. Platen er heller ikke så veldig lang, så det blir aldri kjedelig å høre på.

Første gang jeg hørte Zanussi Five var på Moldejazz i 2005. Det som møtte meg da var blant annet en vegg av rå saksofonkraft, godt understreket av solide arrangement. De gjør seg veldig godt på plate, både den første og den andre er solide håndverk, men jeg holder fremdeles en knapp på at Zanussi Five kanskje er et av Norges tøffeste nålevende liveband.