Bad Moon Rising - Sonic Youth (1985)
EVOL - Sonic Youth (1986)
Sister - Sonic Youth (1987)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Resirkulert kunst

Rock'n'roll og kunstmusikk i skjønn forening.

Billedkunstnere som Mike Kelley, Raymond Pettibon og Gerhard Richter har alle prydet et Sonic Youth-omslag med sin kunst; og ønsket om å assosieres med kunstverdenen og den innovasjon som pågår der har alltid hvert noe selvfølgelig og naturlig for bandet. Kim Gordon, som har en kunstutdannelse bak seg, og som på 80-tallet skrev tekster i blant annet Artforum, har i likhet med Lee Ranaldo både laget og stilt ut kunstobjekter. Lee Ranaldo sier selv i et intervju/samtale med Christian Marclay i det svenske bladet Paletten fra 2001 at "när jag slutade skolan och kom till New York höll jag på med båda sakarne samtidigt, musiken och måleriet. I och med Sonic Youth blev det nästan bara musik. Det är först på senare år som jag har tagit upp bildskapandet och olika former av installationskonst igjen." Om Thurston Moore sier han: "Thurston har ingen egentlig konstutbildning men har ett otrolig öga och huvod för den sortens saker." Og det er med henblikk på dette man må nærme seg bandets fjerde utgivelse i serien, Goodbye 20th Century. Et album hvor Sonic Youth gir sin hyllest til komponister og artister fra det forrige århundret som har influert og inspirert dem.

Dobbeltalbumet med spilletid på til sammen over 100 minutter har mer til felles med Invito Al Cielo enn de første utgivelsene i SYR-serien, Anagrama og Slaapkamers Met Slagrom. Fokus er her ikke lenger på melodiøse og energiske stykker, men omfatter realiseringer av intensjoner som er langt hinsides de man finner i den tradisjonelle rocken. Albumet er kanskje den utgivelsen som har møtt mest skepsis hos fansen, men også begeistring og entusiasme. I et intervju med The Wire fra 2002 forteller Thurston Moore om en konsert fra Goodbye 20th Century-turneen. "It was like a war in the audience. During the silent parts, like in the Cage piece, you would hear some guy in the back yelling, "This is crap!" And then we hear another guy in the front row yelling back, "Why don’t you go home, mate!" It was nutty." Og de som så Thurston Moores og Jim O'Rourkes dobbelkonsert i Oslo for en del år siden husker kanskje noen av de samme reaksjonene.

Tolkningene som gjøres på albumet er alle av en upolert og skitten karakter og tilfører stykkene nye kvaliteter ved å innlemme disse i rockens vokabular hvis språk stykkene sjelden tidligere har vært forbundet med. Fra det lange (30 min.) og ekstremt detaljrike John Cage-stykket Four6, og det humoristiske Piano Piece #13 (Carpenter's Piece) av Fluxus kunstneren George Maciunas - et stykke som også finnes vedlagt som video på CD-versjonen av albumet, hvor hele bandet en etter en banker spiker på spiker inn i et medtatt, men velklingende piano - til Christian Wolffs Burdocks et stykke Wolff selv er med på, viser dette i sin tydelighet.

Albumet inkluderer også Coco Hayley Gordon Moores "interessante" fremføring av Yoko Onos Voice Piece For Soprano, samt bandets røffe tolkning av Steve Reichs Pendulum Music, hvor mikrofoner pendler i fri takt frem og tilbake over feedback fremkalt av høytalere, og en litt anonym versjon av Cornelius Cardews Treatise - et verk hvis partitur består av 200 sider med tegn og symboler som man skal oversette til musikk, men som her er redusert til en side, page 183 (og improvisert over i 15-20 minutter, før materialet ble klipt ned til 3 små minutter). Goodbye er for å sammenfatte et begivenhetsrikt og fengslende ett, som til tross for enkelte dødpunkter, klarer å integrere en rock'n'roll estetikk med den etablerte kunstmusikken på en interessant og fornøyelig måte.