Roky Erickson
The Seeds
Two Gallants

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Nuggets!

Skramlete, skranglete og meget sjarmerende fra disse fremmedkarene.

Har du noensinne lurt på hvordan Bob Dylan ville hørt ut om han haddet blitt backet av Velvet Underground eller 13th Floor Elevators? The Strange Boys letter på akkurat det sløret med sin langspilldebut. And Girls Club er et classic rockstøkke av typen skramlende rhythm & fuzz, psykedelisk garasjerock og lo-fi punkrock tenkt fremført i de dypeste sørstater og avspilt på en rustholk av en platespiller.

De fire texanerne virker å være mer opptatt av fortidens helter enn morgendagens trender. Akkurat som Dylan "lånte" en bunke skiver fra den amerikanske sangboken for å sette sin karriere i sving, kan man tenke seg at The Strange Boys har tafset til seg et par Nuggets og Pebbles-samlinger en heldig kveld. Glem derfor And Girls Club hvis nyskapende originalitet er det fremste kriterium for ditt musikkvalg, men hvis spiriten fra midten av 60-tallet ønskes i rendyrket og revitalisert utgave, så er dette platen for deg. (Og egentlig om du har et minste hjerterom for skranglerock generelt.)

The Strange Boys har ikke bare satt sammen elementer fra gamle da'r, men de har funnet både en stil som er oppdatert til å være gyldig for vår tid og ikke minst utviser de en offensiv og åpen holdning til materialet som taler til deres fordel. Mer enn å ende som retro-dyrkende nostalgikere fremstår The Strange Boys som et band som er veldig "nå", der deres historisk ballast gir solid grunnlag for å forsyne seg av over 50 år med underlagsmateriale.

Åpningssporet Woe is You and Me (som også er utgitt på single) sparker skrålende inn porten til de 16 låtene som raser ut av skapet på til sammen 37 minutter, som egentlig er en sammenhengende rad med korte killere. Gutta har mer til felles med Stones enn Beatles, men er fremdeles snurtne på drapet på Lennon: Shoud Have Shot Paul er en yndig surflåt om å skyte "the wrong moptop". De har altså ikke så rent lite humor heller.

Omtalen er basert på en digital utgave av platen, uten tilgang til plateomslag eller teksthefte.