Ice Cube
Nate Dogg
2Pac / Tupac Shakur

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ghetto Rendezvous

West Coast blir neppe hva det var, men ønsker du å sette tiden i revers, finnes det få alternativer som er bedre enn dette.

Året er 1983 og David Blake aka Dj Quik har sitt første møte med Michael Jacksons album Thriller. Hans fascinasjon med albumet gjør det bokstavelig talt vanskelig å velge side, idet han bestemmer seg for å sette egne spor i vinylen ved hjelp av scratching. I løpet av kort tid er B-siden på plata slitt i filler.

Slik startet en snart 30 år lang karriere til en av rapverdens største og mest ukrediterte produsenter. I perioden fra 1991 til 2005 var Dj Quik involvert i nærmere 100 albumproduksjoner, ved siden av sine syv studioalbum, og har spilt for og med artister som 2Pac, Whitney Houston, Snoop Dogg og Raphael Saadiq – for å nevne et fåtall. Dj Quik var lenge hip hop og R'N'B - verdens bortgjemte produksjonsvåpen – men har tilsynelatende fått nok av det.

Stop comparing me with Dre, before I come through with the scope on the K rapper han på sitt åttende studioalbum The Book of David. Quik som var husprodusent i det skandaleforfulgte selskapet Death Row Records, var med på å definere hip hop med West Coast-bølgen i Los Angeles på 90-tallet. Hans lydbilde er derfor blitt til gjennom et mangeårig vennskap og samarbeid med den aldrende rappioneeren Dr. Dre, og mange av de typiske "Dr.Dre-ingrediensene" er lette å spore på The Book of David; de baktunge westcoast-trommene, de lettere p-funk-sekvensene og selvsagt den mannsjåvinistiske og selvforherligende attituden som enhver West Coast-rapper står for. West Coast er kanskje ikke helt hva det var (Some of ya made it gay- proklamerer Quik selv), men skal man sette tiden i revers, er det få, hvis noen, som kommer nærmere enn dette.

Noen kommersiell suksess ble aldri denne plata. Etter å ha debutert på Billboard-lista på plass #53, falt The Book of David raskt ut av salgslistene, og ble dermed atter en kuriositet for hip hop-hodene. De har imidlertid fått nok å kose seg med på denne platen, ettersom Quik er i storform og virker mer opplagt og skarpsinnet enn på årevis. Det er likevel bak produksjonsspakene han lirker frem de virkelig store øyeblikkene, og han leker seg fritt med West Coast -uttrykket hele veien til mål. Tittelen på plata sier også en del om innholdet: Dette er den aldrende produsentens karriereoppsummering, et siste solostikk, - en siste natt med gjengen.

For det er noe halvsjarmerende ved en artist som har telefonlista full av store artistnavn, en lommebok fylt med dollar, og et studio nykommere ville drept for å bli assosiert med, men som likevel velger å ha et album fri for kjente gjestebidrag. I stedet lar Quik flere av sine mangeårige vennerelasjoner, som lik han selv aldri er blitt kjent for allmennheten, slippe til. Det er som om han gir kjendiseriet, paparaziene og MTV en lang pekefinger fra start til slutt; og dette er en plate laget for fansen og av et voldsomt undretrykt ego, eller slik Quik selv proklamerer i slutten av låten "Killer Dope": This shout out goes out to myself. I love me Dj Quik. Fuck the world.