Tori Amos
Kate Bush

Extraordinary Machine - Fiona Apple (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Knopp.

Fra MTV til platesamlingen på under tolv timer.

Jeg oppdaget faktisk Fiona Apple på MTV, da jeg så videoen til "Criminal". En spinkelt og sårbart utseende liten jente som ålet seg rundt i et mørkt rom kun ikledd t-skjorte og truse var nok til at jeg skrudde opp volumet, og da jeg hørte låta var jeg fortapt. Dagen etter sto jeg hos den lokale platepusheren og langet over en passende dose penger og skiva "Tidal" var min.

Vel hjemme og utallige runder i CD-spilleren senere, må jeg konstatere at de rundt 150 kronene var en meget god investering. Fiona Apple, som debuterte med denne skiva i 96, har klint til med et piano- og vokalbasert album som plasserer henne høyt oppe på singer/songwriter-listene i undertegnedes rangordning. Hun utleverer oppvekst og følelsesliv på en måte som får lytterens innvoller til å vri seg av smerte og glede på en gang, og hadde dama bodd på riktig side av Atlanteren, tror jeg jeg hadde oppsøkt henne - dette er sånt man blir litt forelsket i, bare på musikk og tekster. Ja, også den videoen og noen pene øyne på coveret, jeg innrømmer det.

Jeg ga "Tidal" i bursdagsgave til en venninne av meg, og etter det har unge frøken Apple sittet klistret i CD-spilleren hennes. Ikke mye empiriske data å trekke slutninger av, men jeg mistenker at mange jenter rundt tjue/tredve kommer til å like denne innspillingen. (Dette delvis ment som et forsvar i forhold til lettkledd video, som du sikkert skjønner.)

Kanskje er ikke alle sporene like sterke, men gi meg sporene "Shadowboxer", "Criminal" og "Slow Like Honey" (spor 3 til 5) og jeg er en lykkelig mann. Enkle arrangementer, et litt smådystert lydbilde, noe mollstemning, og en skikkelig dynamisk stemme på toppen. Meget, meget vakkert. Andre halvpart av plata dabber litt av - noe mange skiver har en tendens til å gjøre, og en full gjennomlytting blir dessverre litt for ensformig til at vi kan snakke om noen toppkarakter.

Som debutplate er dette sterke saker. Snubler du over denne skiva eller noe annet signert Fiona Apple, skylder du deg selv å undersøke saken nærmere. Spennende dame.