Hot Snakes
The Nerve Agents

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Britisk punk 'n' roll

Debuten til britiske The Computers er inspirert av California-hardcore på 80-tallet.

Dette er britiske The Computers' debutplate - elleve låter på tjuefire minutter. Hardt og effektivt. Ja, det er punk.

Bandet består av fire gutter med en standard punkrock-oppsett, vokal, gitar, bass og trommer. Det første som slår meg er at de høres mye mer amerikansk enn britisk ut. Assosiasjonene går rett til 80-tallets hardcore-scene i California. Fra før har de blitt omtalt som et band som høres ut som Black Flag spiller Chuck Berry-låter. Men hos The Computers er det like mye garagerock og punk som det er hardcore. De kan også sammenlignes med sine landsmenn i Pulled Apart By Horses.

Plata starter med en låt på ett minutt og tretten sekunder. Her høres det med en gang hva slags album vi får servert. Samtlige låter er på under tre minutter. Det lengste kuttet er på to minutter og 44 sekunder, men det er på ingen måte negativt altså. Det er jo punk! Og punk skal være kort og presist.

De to første låtene er veldig kjedelige. Hvorfor skal albumet deres åpne slik? Er det en oppbygging jeg ikke forstår? Det er først på spor nummer tre, Blood Is Thicker, jeg begynner å like det jeg hører. Her blir vokalen interessant. På de to første låtene høres det bare ut som et hvilken som helst punkband med medlemmer under 15 år, som bare har spilt sammen i en uke. Først på det tredje sporet får vi litt sjel. Der er det også partier med rein vokal, noe som virkelig kler låta og bandet veldig godt.

Svakheten med denne skiva er nok at låtene går litt i hverandre. Jeg skulle ønske flere låter var som spor tre, Blood Is Thicker og spor nummer sju, Group Identity. Her får riffene og ikke minst vokalen tid til å puste litt. Da blir det mye morsommere for oss som lytter til å ta inn over oss det vi hører. Jeg er også fan av den melodiøse gitaren som stikker fram innimellom, og oh-oh-oh-allsangstrofene som de prøver ut så altfor lite.

This Is The Computers ble spilt inn hjemme hos John "Speedo" Reis (punk-legende, og medlem av band som Rocket From the Crypt, Hot Snakes og The Night Marchers), på bare fire dager, og rett til tape også . Her ble ingen datamaskiner involvert. Det skulle gjøres old school. Fra før har bandet utgitt en sju-spors-skive, You Can't Hide from The Computers, fra 2008. Det er først nå med This Is The Computers de offisielt gir ut debutplata si.

Siden sist har de blitt røffere og tightere, men det er også mye mer bjeffing vokalmessig denne gangen. Noe jeg kunne tenke meg litt mindre av. Alt i alt blir det noe endimensjonalt.