Ufornas Gåva
Om Dig

Radiohead

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Själens krigare er tilbake

Thomas Di Leva er tilbake med noe av det bedre han har gjort på lenge, og tar tilbake sin egendefinerte trone som Kungen av Kosmos.

Thomas Di Leva har i mer enn 20 år vært en av Sveriges mest markante skikkelser. Med sitt karakteristiske image på grensen mellom eksentrisk kunstner og svevende new age/kjærlighetsprofet har han vekket oppsikt på enhver arena der han har utfoldet seg. Thomas Di Leva er først og fremst en musikkartist, og størst nedslagsfelt har han fått gjennom sine utallige konserter og glimrende plateutgivelser. Men har også skrevet bøker, vært skuespiller og holdt foredrag og kjærlighetsfilosofiske kurs i yoga, meditasjon og "kosmisk samvær".

Det første seriøse musikalske gjennombruddet kom i 1987 med platen Vem Ska Jag Tro På? Med tittelsporet som singel sørget platen for at Di Leva dette året blant annet fikk utmerkelsene Årets beste svenske LP, Årets beste svenske singel og Beste artist. Kombinasjonen av naivistisk-filosofiske tekster og atmosfærisk kunstpop viste seg å fylle et tomrom i samtidens artistspekter. Det påfølgende året kom vidundersingelen Dansa Din Jävul, som gav Di Leva en Grammis som Årets artist. Det var i denne perioden hans beste produksjoner kom, med albumene Vem Ska Jag Tro På?, Rymdblomma (89) og Noll (91). De inneholder en økende mengde elektroniske effekter som danner et billedmalende lydunivers som passer utmerket til temaer tunglastede med universell kjærlighet. Den fantastiske Rymdblomma inneholder kun høydepunkter, med Vi Har Bara Varandra og Du Vet (Även Du Kan Bli En Fjäril) som de mest kjente. Med Noll dro Di Leva enda dypere ned i elektronikkens stemningsskapende effektmakeri, og produserte perler som Själens Krigare, Solens Gåta og Silver-City-Song. I tillegg finner man en av låtene fra Di Levas medvirkning som hovedrolleinnehaver i Hamlet ("Den tragiska berättelsen om Amledo", Gävle folkteater) på Noll: Den grymme Pyrrus. Etter dette kom en periode der meningen var at Di Leva skulle få sitt gjennombrudd i den vide verden, og en serie plater ble gitt ut på engelsk. Det begynte vel og bra med Naked Number One, som inneholdt velproduserte og dypsindige låter som I'm Not Alone og Goddess of Earth. Kvalitetsmessig fikk han seg imidlertid et solid skudd for baugen med Love is the Heart - en nedtur som til en viss grad ble rettet opp med den svenske versjonen av 1997s I Am You (Jag Är Du). Begynnelsen på returen til storhetstiden på svensk ble så hjulpet av samleplaten För Sverige i Rymden, og den påfølgende helsvenske studioplaten Älska (2000). Fire år senere ser altså nok en Di Leva-plate dagens lys, og det er blitt en riktig så hyggelig plate.

Det første som kjennetegner Tiden Faller er den sterkt begrensede rolle som er tildelt synther og store elektroniske arrangementer. Denne gangen er det tilsynelatende tilbake til røttene, understreket av gitarbaserte poplåter med et melankolsk tilsnitt. Den glimrende singelen Vad Är Frihet framstår som et umiddelbart høydepunkt, og resten av materialet ligger ikke langt unna hva gjelder musikalsk uttrykk.

Tekstene er denne gangen langt mer sentrale og betydningsfulle enn på de par-tre foregående albumene. Kanskje med unntak av Ufornas Gåva og Frukt, Grönt och Vatten, er tekstene av det beste og mest konkrete Di Leva har levert på lang, lang tid. Tilgitt får han da være at den musikalske spennvidden ikke er like himmelsk som på Rymdblomma eller Noll. Det finnes allikevel en rekke delikate detaljer å pleie ørene med på Tiden Faller dersom man lytter bak tekst og melodi. Aner man forresten noe Radiohead i bakgrunnen på Rädda Livet? Det er uansett en mollstemt musiker som har laget en jevn, behagelig og solid plate. Ingenting er bedre enn å se at den vise mannen fra det ytre verdensrom fortsatt er i stand til å servere popperler, og spesielt at denne platen hever seg godt over flere av de foregående. Det er derfor en svært velkommen Di Leva som returnerer med sin koselige pop og sine underfundige kjærlighetstekster.