Spoon
Teenage Fanclub
Hüsker Dü

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mikropop

Jason Anderson/Wolf Colonel med en intim og oppriktig plate.

Portland-kvartetten Wolf Colonel er talerøret til Jason Anderson og de er nå ute med sitt tredje album. I beste Guided For Voices stil har Anderson skrevet over 100 sanger siden årtusenskiftet og kassert de fleste sammen med produsentene Phil Elvrum (The Microphones), Adam Forkner (Yume Bitsu) og Calvin Johnson. Det som ble igjen er delvis spilt inn i studio og delvis hjemme på en firespors maskin.

Something/Anything (tittelen refererer til en gammel Todd Rundgren-plate fra 1972) har dermed blitt en spraglet samling med lettfattelige og ukompliserte rockesanger. Her er små undrende visesnutter som Moon Song og langsom iørefallende gitarrock (That's My Life).

Break the News drar i gang særdeles fuzzbefengte elgitarer som må være lånt av The Replacements for mange år siden. Mer overraskende er det når Citizen's Arrest også byr på rytmiske støt av elektronisk støy. Plata har lavbudsjetts-produksjon men likevel tilstrekkelig spennvidde i instrumentering og rytmikk til at det ikke blir for kjedelig. Melodiene er fengende nok, men alltid enkle.

Dette er en intim plate der du kommer godt innpå Jason Andersons pussige (og tilsynelatende oppriktige) livsanskuelser om astronauter og hva som skjer etter at vi dør. Her drysses mange velsmakende mikro-pop korn utover, men de er lett fordøyelige og varer ikke lenge nok. Jeg kan likevel gjerne komme til å velge denne plata hvis jeg er ute etter uforpliktende moro.