Life Is Strange

Depeche Mode

Counterfeit 2 - Martin L. Gore (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Stjernestøv eller statisk elektrisitet?

Depeche-elektriker Martin Gore gjør en omvendt Johnny Cash og gir snart ut en samling coverlåter med akustiske artister. Stardust skal pirre interesse

Om ikke alt for lenge, nærmere bestemt 28 april, slipper Depeche Mode-hjernen Martin L. Gore albumet Counterfeit 2. Som forgjengeren Counterfeit fra 1989, inneholder soloutgivelsen coverlåter med et elektronisk og personlig tilsnitt i tolkningene. Denne gangen skal det bli en følsom og datamanipulert kosestund med gamle schlagers fra typer som Lou Reed, Nick Cave, John Lennon, Brian Eno og David Essex. Sistnevntes låt Stardust er første singel fra Counterfeit 2, som kommer ut 14. april. I tillegg til Stardust, inneholder singelen Gores versjoner av Hank Thompsons I Cast A Lonesome Shadow, samt Marc Bolans Life Is Strange. På den kopisperrede promosingelen er imidlertid Bolan-låta utelatt, så den aner jeg faktisk ikke hvordan låter ikledd Gores outrerte kostyme.

Stardust er en lavmælt elektronisk ballade, og selv om Gore aldri har vært noen fantastisk vokalist klarer han seg greit her. Låta er relativt uinteressant, der melodien bæres av en halv-teatralsk vokal assistert av tung og sakral syntetisk stemning. Mellompartiet med nyere Depeche-synthstøy faller heller ikke spesielt i smak.

Noe mer interessant er andresporet I Cast A Lonesome Shadow. Der møtes tunge elektrorytmer og delikate effekter i et lekkert og detaljrikt lydbilde. Gores vokal står ikke i veien, men fungerer som temabærer sammen med en vakker, melankolsk og forvrengt synth. Det er først og fremst denne lovende stemningsteaseren som frister til dypere dykk i Counterfeit 2. Langspilleren skal utvilsomt sjekkes ut når den kommer, men selv om Johnny Cash med hell covrer NIN og Depeche Mode, er det ikke sikkert det blir like interessant når eksperimentet reverseres. Men det er både lov og grunn til å håpe.